Založ si blog

(74) Česko a Čechy.

Nasledovný text mi poslal kamarát z Čiech a mám dojem že jeho názor je dosť zaujímavý aby si ho prečítali viacerí.

“Bereme na potaz učené bakaláře…”

Nedávno jsem slyšel na anglických kanálech zajímavou výslovnost slova Czechia.

Znělo to něco jako Čečia, Cečia; jeden z kanálů dával to slovo do spojitosti s dosti blízkým slovem Čečnia (Čečensko).

Spojitost “cz” se v angličtině nevyskytuje; spojitost “ch” je obecně vyslovována jako “č”, řidčeji jako “k”.

Pro Čecha je název jeho země Čechy (a Morava), název obyvatel Češi (a Moravané). Pro správnou výslovnost by přepis těch dvou slov do angličtiny měl vypadat jako Chekhy (and Morava), Cheshi (and Moravans), singular Chekh (and Moravan).

Jiným řečem nerozumím a tak si nedovedu představit jak by tam slova Chekhy a Cheshi vypadala. Slova Czechia a Česko mi připadají jako neobratný paskvil který v angličtině ubírá české krajině a jejím obyvatelům na zasloužené váze ve světě.

Morava byla jako územní celek uznávána ještě v době druhé světové vojny; po ní nějak nenápadně zmizela. Snad její znovuobjevení by mohlo pomoci k vytvoření nového a důstojnějšího názvu naší krásné země.

Nový název by pak mohl znít jako Čechy a Morava, obyvatel Čech nebo Moravan. A ty háčky nad C a výslovnost spojení “ch”? Ať si nad tím národové lámou hlavy, když nevíte – zeptejte se!

(78) Pravda pravdúca.

26.09.2023

Vo vzdialenej krajine mi žije vzdialený synovec. S jeho dávno zosnulým otcom, mojim bratancom, sme bývali dobrí kamaráti. Tento synovec, s ktorým som sa nikdy osobne nestretol, ma objavil v korešpondencii jeho otca, našiel ma na internete a už hádam desať rokov si dopisujeme. Spočiatku som mu posielal fotografie a moje spomienky na jeho otca, v posledných rokoch si píšeme o [...]

(77) Rady do života.

25.09.2023

Máme so ženou štyri deti a už aj niekoľko vnúčat. Obaja sme mali dobrú pracovnú kariéru a už sme aj pár rokov na penzii. Obaja sme chodili do škôl v ktorých náboženstvo bývalo jedným z povinných predmetov. Ja osobne som nemal ten predmet bohvieako rád a keď zrazu zmizol mi vôbec nechýbal. Moja Rodina nebola nábožná, do kostola sa chodievalo – ak vôbec – iba [...]

(76) Vďaka.

15.06.2023

Prišiel som na medzinárodné letisko dobrú hodinu pred odletom, preliezol cez všetky prekážky až nakoniec som sa dostal do priestoru na čakanie. Až tam som objavil že moje lietadlo mešká asi dve hodiny… Poprechádzal som sa po hale až napokon som sa posadil na jedno z mála prázdnych miest. Okolo sedeli ľudia z mnohých končín sveta a v rôznych štádiach čakania, od [...]

USA Poľsko Duda Trump Stretnutie

Poľský prezident Duda si pochvaľuje priateľské stretnutie s Trumpom

18.04.2024 12:24

Hovorili aj o Dudovom návrhu, aby členovia NATO zvýšili svoje výdavky na obranu na tri percentá svojho hrubého domáceho produktu.

Branislav Zurian

U Zuriana došlo k mnohým zmenám. Boli nevyhnutné, tvrdí Šutaj Eštok

18.04.2024 11:36, aktualizované: 12:27

Zmeny mali podľa ministra vnútra prispieť k ukončeniu vojny v bezpečnostných zložkách.

parlament

Poslanci riešili zmeny v zložení výborov, čaká ich aj hodina otázok

18.04.2024 11:20

Dôvodom je nastúpenie nových poslancov do parlamentu.

Boris Beňa

Šutaj Eštok: Beňu v Kongu zadržali podľa informácii zo SIS pre podozrenie zo špionáže

18.04.2024 10:50

V roku 2021 bol Beňa odsúdený na trojročný trest s podmienečným odkladom na päť rokov.

karol3

Detstvo.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 83
Celková čítanosť: 350981x
Priemerná čítanosť článkov: 4229x

Autor blogu

Kategórie

Odkazy