Založ si blog

(64) Slovenčina.

Slovenčina vraj trpí prílivom nových slov, kedysi z jazykov zväčša okolitých, momentálne najmä z angličtiny. Tá je teraz prijímaná neformálne a bez odporu, na rozdiel od nedávnej ruštiny, ktorá bola oficiálne požehnaná a slová z nej viac-menej nanucované – neujali sa! Reč patrí národu, nie vládam, a tie vtedajšie vlády mohli vidieť do akej miery ich národ prijíma už podľa toho odporu k propagovanej reči.

Pozrime sa na angličtinu, či sa tá náhodou nepotáca pod lavínou nových slov..

Už dávno-pradávno prijala napríklad z češtiny slová ktoré boli v tej dobe populárne: bren (guľomet), howitzer (druh kanóna), a iba nedávno prikvitlo do angličtiny dosť populárne slovo robot. Angličtina, používaná v rôznych krajinách světa, nasiakla miestnymi prízvukmi, a prijala miestne slová: slová z indických jazykov v Indii, rôzne slová z afrických jazykov v Afrike, Indiánske slová v Amerike. Prílivom prisťahovalcov  do anglicky hovoriacich krajín z rôznych krajín sveta sa do angličtiny pretisli názvy jedál: pasta, špagety, dimsims, pizza, guláš, hamburger; názvy kultúrne ako polonéza, mazurka; a tiež slová chmúrne, bez priameho významu, ale o to viac výrečné: gestapo, kágébé, gulag, bergenbelsen; v novšej dobe to budú pravdepodobne slová ako isis, taliban apod. Ublížili tie cudzie slová angličtine? Rozhodne nie, naopak, OBOHATILI ju!

Neviem aká je slovná zásoba „anglickej“ angličtiny, a aké percento „cudzích“ slov teraz obsahuje. Mnohé z tých cudzích slov už ani nie sú cudzie, rovnako ako nie sú cudzie tie čisto slovenské slová ako šport, futbal, cigareta, auto, telefón, atd.

To, že sa nám do angličtiny a ani do iných jazykov nepodarilo pretlačiť slová ako odzemok, parenica, fujara, papaláš či sídlisko je naša chyba – nedostatočne sa propagujeme. Napríklad ešte aj tým austrálskym aboriginálcom sa podarilo umiestniť vo svetových jazykoch ich bumerang, a hádam aj iné. Že by to bolo dôsledkom tej typickej slovenskej „no čo sa ukazuješ“, „čo furt vymyšľaš“ povzbudivej nátury? Pritom sme mali v minulosti ľudí ktorí do tej svetovej pokladničky prispeli nemalou mierou: Banič – padák (padák používa parašutista, čo je svetové slovo. Keby sme sa mali k čomu to slovo mohlo byť napr. padák a padákár); Murgaš – rádio (mohlo sa to nazývať niečo jako diaľkoslov); Jedlík – elektromotor (na to si neviem slovenské slovo ani predstaviť); Segner – prúdový motor (objavil iba princíp, vtedy sa o prúdovom motore moc nevedelo, a ešte k tomu on bol bratislavský Nemec).

Ak sa nebudeme snažiť tých anglických slov bude v slovenčine (ale aj v sesterskej češtine) čoraz viac, a mnohé z nich nám zoslovenšťujú! A ak sa nebudeme snažiť slovenské slová sa do svetových slovníkov nedostanú. A ak, tak to budú hádam iba slová ako zápecník, alebo nedajbože lenivec…

(78) Pravda pravdúca.

26.09.2023

Vo vzdialenej krajine mi žije vzdialený synovec. S jeho dávno zosnulým otcom, mojim bratancom, sme bývali dobrí kamaráti. Tento synovec, s ktorým som sa nikdy osobne nestretol, ma objavil v korešpondencii jeho otca, našiel ma na internete a už hádam desať rokov si dopisujeme. Spočiatku som mu posielal fotografie a moje spomienky na jeho otca, v posledných rokoch si píšeme o [...]

(77) Rady do života.

25.09.2023

Máme so ženou štyri deti a už aj niekoľko vnúčat. Obaja sme mali dobrú pracovnú kariéru a už sme aj pár rokov na penzii. Obaja sme chodili do škôl v ktorých náboženstvo bývalo jedným z povinných predmetov. Ja osobne som nemal ten predmet bohvieako rád a keď zrazu zmizol mi vôbec nechýbal. Moja Rodina nebola nábožná, do kostola sa chodievalo – ak vôbec – iba [...]

(76) Vďaka.

15.06.2023

Prišiel som na medzinárodné letisko dobrú hodinu pred odletom, preliezol cez všetky prekážky až nakoniec som sa dostal do priestoru na čakanie. Až tam som objavil že moje lietadlo mešká asi dve hodiny… Poprechádzal som sa po hale až napokon som sa posadil na jedno z mála prázdnych miest. Okolo sedeli ľudia z mnohých končín sveta a v rôznych štádiach čakania, od [...]

Štefan Harabin, ta3

VIDEO: Prezidentský kandidát Štefan Harabin. Rusko nepovažuje za agresora, chce neutralitu Slovenska

19.03.2024 07:00

O post prezidenta Slovenskej republiky vo voľbách v roku 2024 sa uchádza 11 ľudí.

vojna na Ukrajine

ONLINE: Michel: Aby bol v Európe mier, musí sa pripraviť na vojnu. Volá po vojnovej ekonomike

19.03.2024 06:15, aktualizované: 07:16

Ak nebude reakcia EÚ správna a neposkytne Ukrajine dostatočnú podporu, aby zastavila Rusko, budeme ďalší na rade, tvrdí šéf Európskej rady Michel.

Putin

Putinov triumf odobrili hostia z AfD. Ako ruské voľby "monitorovali" extrémisti z Nemecka

19.03.2024 06:00

Aby prezidentským voľbám dodal zdanie legitimity, Putin si ako pozorovateľov pozval poslancov nemeckej strany AfD.

anketa, kandidáti na prezidenta 2024

ANKETA: Osem kandidátov na prezidenta odpovedalo na 19 otázok. Tu sú všetky odpovede

19.03.2024 06:00

Do ankety sa zapojilo 8 z 10 kandidátov. Líder SNS Andrej Danko sa vzdal v prospech Štefana Harabina. Milan Náhlik a Štefan Harabin do uzávierky neodpovedali.

karol3

Detstvo.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 83
Celková čítanosť: 349423x
Priemerná čítanosť článkov: 4210x

Autor blogu

Kategórie

Odkazy