Založ si blog

(42) Kubkove rozprávky.

Tri-a-polročného vnúčika Kubka rozbolelo uško. Mama ho vzala k lekárovi, a ten mu prepísal liek zvaný jednu-lyžičku-tri-razy-za-deň, aspoň tak mi to Kubko kládol na srdce keď som ho na druhý deň prišiel strážiť.

Poobede dostal tú svoju lyžičku, a po chvíli prišli naňho jeho obvyklé driemoty. Poumýval som ho, pomohol som mu do pyžama, a polospiaceho ho položil do postele. Pohladil som ho po vlasoch a poberal sa preč: „Nezabudni na rozprávku, dedo!“, ozval sa polohlások z postele. Ach jaj, už som sa tešil že dnes nemusím nič vymýšľať keď tak pekne zaspával…

Čo tak nafriško? Dotkol som sa mu bolavého uška, a dostalo sa mi napomenutia, „Ešte to bolí, dedo“. Ach, zabudol som. A už som mal koniec rozprávkovej nitky v zuboch.

„Vieš, Kubko, raz žil jeden človek ktory si rád vyrábal všelijaké zvieratá z hliny…“

„Nemal plastelínu?“

„Nemal, a aj keby mal, radšej mal hlinu“.

„A aké zvieratá?“.

„Nuž, čo už tak okolo seba videl: kone, kravy, psov…“

„A ľudí nevidel?“.

„Čoby nie, videl, a aj tých si vyrábal z hliny“.

„A koho si spravil?“.

„Všelikoho, mamu, deda, suseda, ba raz si aj vymyslel dievča!“

„Aké dievča?“

„Také pekné, s dlhými vlasmi…“

Kubko začal podrimovať, pekné dievčatá neboli stredom jeho pozornosti, a tak som pokračoval.

Dievča sa mu podarilo tak že sa na ňu nemohol prestat dívať. Díval sa deň, díval sa dva, díval sa týždeň, a raz mu prišlo na um že čo keby mu tak to hlinené dievča ožilo. Čo keby si vedel spomenúť na najaké šikovné zaklínadlo…

„Ako ten čarodejník v rozprávke?“, ozval sa slabučký hlas spomedzi podušiek.

„Áno, také nejaké slovo, nevieš si spomenúť, Kubko?“.

Nevedel.

Sochár skúsil slovo kráľovná – nič sa nestalo; skúsil slovo jašterica – tiež nič.

„Skúsil aj slovo Afrika?, pýta sa hlások.

„Tuším áno, ale viac sa mu páčilo slovo …hmmmm… Ga-la-te-a“.

„A skúsil ho?“

„Skúsil!“.

„A čo sa stalo?“

„Socha otvorila jedno oko!“

Sochár opakoval „Ga-la-te-a“: socha otvorila druhé oko!! Kubko sa pre istotu schúlil do periny, iba nos a velikánske oči mu bolo vidieť.

Znova, ale tentoraz sa nestalo nič. Sochár pohladil sochu po hlave (a pohladil som aj Kubka, má to rád): na hlave sa soche objavili vlasy. Pohladil ju po líci (aj ja Kubka): objavila sa koža. A tak ju hladil po celom tele (aj ja Kubka), a z hliny sa vynáralo krásne dievča. Keď som sa dostal Kubkovi k boľavému ušku ma ešte fufňavo upozornil:“To je to boľavé…“.

Uška som sa mu teda nedotkol (a ani sochár dievčaťa): keď ju tak pred sebou videl nezdržal sa a chcel ju objať. Dievča skríklo „Nechaj ma, čoho sa dotkneš sa mení na hlinu!!!“.

„Čo to táraš, veď ja som ťa z hliny vytiahol.“

„Nie, nie, dotkol si sa mi ucha a teraz je hlinené!“.

„No počkaj, dotknem sa ho naozaj a uvidíš že bude také aké má byť“.

Dievča však skríklo, rozbehlo sa k dverám a začalo kričať na plné hrdlo že ju ten chlap vnútri chce premeniť na hlinu: ľudia sa začali zbiehat, či už na jej krik, alebo že bola celkom nahatá….

Kubko už dýchal pomaly a zhlboka, oči mal zatvorené, a na tvári spokojný výraz: „Zase som z deda vymámil jednu rozprávku…“

(78) Pravda pravdúca.

26.09.2023

Vo vzdialenej krajine mi žije vzdialený synovec. S jeho dávno zosnulým otcom, mojim bratancom, sme bývali dobrí kamaráti. Tento synovec, s ktorým som sa nikdy osobne nestretol, ma objavil v korešpondencii jeho otca, našiel ma na internete a už hádam desať rokov si dopisujeme. Spočiatku som mu posielal fotografie a moje spomienky na jeho otca, v posledných rokoch si píšeme o [...]

(77) Rady do života.

25.09.2023

Máme so ženou štyri deti a už aj niekoľko vnúčat. Obaja sme mali dobrú pracovnú kariéru a už sme aj pár rokov na penzii. Obaja sme chodili do škôl v ktorých náboženstvo bývalo jedným z povinných predmetov. Ja osobne som nemal ten predmet bohvieako rád a keď zrazu zmizol mi vôbec nechýbal. Moja Rodina nebola nábožná, do kostola sa chodievalo – ak vôbec – iba [...]

(76) Vďaka.

15.06.2023

Prišiel som na medzinárodné letisko dobrú hodinu pred odletom, preliezol cez všetky prekážky až nakoniec som sa dostal do priestoru na čakanie. Až tam som objavil že moje lietadlo mešká asi dve hodiny… Poprechádzal som sa po hale až napokon som sa posadil na jedno z mála prázdnych miest. Okolo sedeli ľudia z mnohých končín sveta a v rôznych štádiach čakania, od [...]

Trump

Porota, ktorá rozhodne o Trumpovi v historickom procese, je už kompletná

18.04.2024 23:26

Porota sa vyberala zo stoviek potenciálnych členov na základe série otázok, ktoré majú zaručiť, že sa budú rozhodovať nestranne.

farmári, poľsko, traktory

Poľskí poľnohospodári nepúšťajú kamióny cez hraničné priechody s Ukrajinou

18.04.2024 21:37

Naďalej tak protestujú proti prílevu lacného obilia z Ukrajiny.

keňa, vojaci

V Keni zahynulo pri páde vojenského vrtuľníka desať ľudí, vrátane veliteľa armády

18.04.2024 20:56

Vrtuľník havaroval krátko po štarte a potom začal horieť.

turecko, zemetrasenie, tokat

Stred Turecka zasiahlo zemetrasenie. Poškodilo niekoľko budov

18.04.2024 20:03

Zatiaľ nie sú správy o úmrtiach alebo vážne zranených.

karol3

Detstvo.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 83
Celková čítanosť: 351056x
Priemerná čítanosť článkov: 4230x

Autor blogu

Kategórie

Odkazy