Založ si blog

(44) Blesk.

Vzduch okolo zeme je plný elektrónov, ktorých jedna zo spoločných vlastností je vyjadrovaná pojmom napätie, a je udávaná vo veličinách nazvané Volty. Zem sama neobsahuje žiadne elektróny, teda má nulové napätie, alebo nulové Volty. Vzduch nad ňou však elektróny obsahuje s výškou v stále stúpajúcich množstvách. Ich napätie sa dá merať; bolo zistené že napätie už jeden meter nad zemou je okolo 100 Voltov, a stúpa zhruba po 100 Voltoch na každý meter http://en.wikipedia.org/wiki/Atmospheric_electricity.

Vo výške 1000 metrov je to napätie už 100 tisíc Voltov! Tých 100 Voltov na meter výšky nie je stále a mení sa zvisle aj vodorovne podľa dennej doby, podľa vlhkosti vzduchu, atď. Inými slovami, keby sme mohli zapojiť jeden drót voltmetra do 1000 metrovej výšky (povedzme do povrchu kovového lietadal), a druhý drót do zeme, voltmeter by nám ukázal približne 100 tisíc voltov.

Poznámka pre znalcov: tých 100 tisíc Voltov je, samozrejme, iba teoretických, pretože značná časť napätia by sa vytratila v dôsledku odporu v 1000 metroch dlhých drótoch.

Elektróny majú vlastnosť že „cestujú“ z miest kde ich je viac do miest kde ich je menej. Táto vlastnosť sa využíva pri konštrukcii rôznych elektrických strojov, napr. žiaroviek, elektromagnetov, atď. Rozdiel v množstve elektrónov (t. j. rozdiel v ich napätí), vyjadrený vo Voltoch, nám pomáha napríklad pri varení, kde vhodne skonštruovanú kovovú špirálu zapojíme medzi nulu a 220 Voltov. Elektróny v kontrolovanom množstve cestujú z jedného konca špirály na druhý a špirálu rozžeravia.

Vzduch ako taký „cestovaniu“ elektrónov zabraňuje (vzduch je dobrý izolátor), a teda vrstvy rôzneho napätia zostávajú na svojich výškach nad zemou. A sme pri bleskoch!

Vo vzduchu sa neustále nachádzaju nečistoty a najmä voda v rôznych tvaroch, od mikroskopických kvapiek pary až po vodou nasýtené mraky, dážď, sneh a krúpy. Takáto nečistotami a vodou nasýtená masa vzduchu prestáva byť izolátorom a začína byť vodičom elektriny (konduktorom). Ak sa takyto vodič (nazvime ho búrkovým mrakom) dostane medzi vrstvy vzduchu s vhodne rozdielnym napätím (jedno z nich nemusí byť nulové), toto rozdielne napätie použije tento vodič, a „precestuje“ z oblasti vyššieho napätia do oblasti nižšieho napätia (zriedka až na povrch zeme). Také „cestovanie“ značného množstva elektrónov po dráhe čo najmenšieho odporu je sprevádzané javmi svetelnými (na velkej škále vlnových dĺžok) aj zvukovými, populárne nazývanými blesky a hromy.Capturex

Z elektrického hľadiska je blesk v podstate ten istý jav ako prietok elektriny v špirále žiarovky (alebo hádam lepšie povedané elektrický oblúk).

Poznámka.

Guľový blesk nemusí byť elektrický jav, môže to byť iba „kvapka“ plazmy z kanálu ktorým náboj preteká.

Možno aj bludičky – prebleskovanie nad močiarmi – majú s touto elektrinou v atmosfére niečo spoločného (momentálne zapaľovanie zmesi metánu a vzduchu pri vhodnej vlhkosti).

(78) Pravda pravdúca.

26.09.2023

Vo vzdialenej krajine mi žije vzdialený synovec. S jeho dávno zosnulým otcom, mojim bratancom, sme bývali dobrí kamaráti. Tento synovec, s ktorým som sa nikdy osobne nestretol, ma objavil v korešpondencii jeho otca, našiel ma na internete a už hádam desať rokov si dopisujeme. Spočiatku som mu posielal fotografie a moje spomienky na jeho otca, v posledných rokoch si píšeme o [...]

(77) Rady do života.

25.09.2023

Máme so ženou štyri deti a už aj niekoľko vnúčat. Obaja sme mali dobrú pracovnú kariéru a už sme aj pár rokov na penzii. Obaja sme chodili do škôl v ktorých náboženstvo bývalo jedným z povinných predmetov. Ja osobne som nemal ten predmet bohvieako rád a keď zrazu zmizol mi vôbec nechýbal. Moja Rodina nebola nábožná, do kostola sa chodievalo – ak vôbec – iba [...]

(76) Vďaka.

15.06.2023

Prišiel som na medzinárodné letisko dobrú hodinu pred odletom, preliezol cez všetky prekážky až nakoniec som sa dostal do priestoru na čakanie. Až tam som objavil že moje lietadlo mešká asi dve hodiny… Poprechádzal som sa po hale až napokon som sa posadil na jedno z mála prázdnych miest. Okolo sedeli ľudia z mnohých končín sveta a v rôznych štádiach čakania, od [...]

SR prezidentka kultúra predstavitelia prijatie BAX

Čaputová: Akékoľvek snahy ovládať kultúru sú prejavom nekultúrnosti

19.04.2024 15:31

Štát má vytvárať predpoklady a podmienky pre kultúru a nie ju politicky ovládať, vyhlásila prezidentka.

Irán / vlajka / zástava /

Iránsky konzulát v Paríži obkľúčila polícia. Muž sa tam vyhrážal, že sa vyhodí do povetria

19.04.2024 15:01, aktualizované: 15:20

Muža polícia zadržala. Zásahová jednotka ho prehľadala a žiadne výbušniny u neho nenašla.

Medveď

V košickej zoo sa Xene narodilo medvieďa Ares

19.04.2024 13:08

Jeho genetická hodnota je mimoriadne cenná pre európsky záchranný program.

izrael, palestína, západný breh jordánu, evakuácia, amona

EÚ po prvý raz uvalila sankcie na izraelských osadníkov pre útoky na Palestínčanov

19.04.2024 13:07, aktualizované: 13:20

Palestínčania chcú, aby Západný breh bol súčasťou ich budúceho štátu.

karol3

Detstvo.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 83
Celková čítanosť: 351099x
Priemerná čítanosť článkov: 4230x

Autor blogu

Kategórie

Odkazy