Založ si blog

(34) Námezdný inžinier (8/8)

(34) Námezdný inžinier (8/8).

Niekedy roku 2004, ponáhľajúc sa k práve oznámenej havárii, havarovala na serpentíne v neďalekých kopcoch sanitka. Posádku tvorili dvaja muži, obaja skúsení medici. V jednej zo zatáčok sa vozidlo rozhodlo ísť rovno, vbehlo do lesa a obaja muži zostali namieste mŕtvi. O krátky čas po tejto nehode sa objavil v kancelárii kde som práve pracoval, hlavný riaditeľ regionálnych sanitiek sprevádzaný pár svojimi pomocníkmi, a požiadal nás o pomoc.

Stephen H. nám na schôdzi predostrel problémy ktoré mali s ich hlavnými vozidlami. Problémy pozostávali z prehrievania motorov a následnej poruche niektorých súčiastok, najmä batérií, alternátorov, a tiež elektronického modulu ktorý ovládal palivovú pumpu. Pomoc si predstavoval vo forme preskúmania prečo sa motory prehrievajú a ako tomu zabrániť. Keď naši vedúci navrhli že vozidlo môžeme podrobiť skúškam v klimatickom tuneli, Stephen nám jedno také vozidlo na druhý deň poslal. Dvaja šoféri-sanitkári, ktorí s tým autom prišli, nám povedali že prehrievanie ani nie je až taký veľký problém; vraj väčším problémom sú batérie, ktoré sa neustále vybíjajú.

Vedením skúšok bol poverený jeden mladý inžinier Steve H., a ja som dostal za úlohu pozrieť sa na elektrický systém.

Auto bolo v tuneli spolu asi 20 hodín, a skúšky dokázali čo bolo očividné od samého začiatku: auto sa prehrievalo lebo vstup do chladiča bol zaprataný všelijakými lampami a sirénami, dokonca aj velkými písmenami GMC. Keď sme ich odstránili motor začal fungovať v normálnom rozmedzí teplôt. Toto je pôvodný stav:GMC FRONT VIEW

Napriek výdatnému prehrievaniu vozidla GMC počas skúšok v tuneli sa nám motor ani raz nezastavil v dôsledku poruchy palivovej pumpy. Rozhodol som sa jej systém preskúmať trochu hlbšie, čo mi trvalo niekoľko dní. Najprv som sa začal zaujímať o dôvody prečo sa batéria vybíjala. Po niekoľkých meraniach sa príčina ukázala: príkon alternátora bol postačujúci iba pre základné vozidlo. Sanitka však má nainštalované množstvo prídavných súčiastok: diaľkové svetlá, svetlá na streche, palubný počítač, rôzne zariadenia v zadnom priestore… Príkon alternátora pre základné vozidlo bol asi 140 Ampérov; pre vozidlo so všetkými pridanými zariadeniami mal byť aspoň 215A.!

Návod ako určiť správny príkon alternátora pre dané použitie je tu   http://cdpl1.blogspot.com.au/2007/05/alternator-in-cars.html

Čo sa tyka palivovej pumpy v tomto vozidle, tá je zapínaná modulom ktorý je namontovaný na motore. Vypnutie palivovej pumpy má za následok temer okamžité zastavenie motora; vozidlo, pohybujúce sa so zastaveným motorom, nemá k dispozícii posilňovanie bŕzd ani riadenia, a je teda ťažko ovládateľné. Možnosť, že palivová pumpa bola nečakane vypnutá, je pravdepodobným vysvetlením havárie o ktorej je zmienka na začiatku tohto článku (oficiálny záver vyšetrovania cituje „chybu posádky“; chyba to, samozrejme, bola, ale iba v tom že posádka neodmietla riadiť vozidlo o ktorom bolo známe že sa mu nečakane zastavuje motor!).

Rozbor elektrického systému modulu ukázal že jeho negatív je zapojený nesprávne, čo umožňovalo prienik vysokých napätí z blízkeho solenoidu do elektronického systému modulu. Ako dôsledok, výstupné diody v module sa vypaľovali, čo prerušovalo prívod prúdu do palivovej pumpy.

Nakoľko šlo o závadu ktorá by vyžadovala zdĺhavé rokovania s výrobcom týchto vozidiel bolo rozhodnuté vyradiť všetky sanitky tohto typu (vyše 400) z vozového parku, a neviem čo sa stalo ďalej – ak vôbec niečo…

Sanitky Ford 350 sa natoľko neprehrievali, ale mali rovnaký elektrický problém ako GMC: slabý alternátor a následné vybíjanie sa batérií.

Po týchto dvoch typoch som dostal za úlohu preskúmať elektrický systém na všetkých asi dvanástich typoch áut ktoré boli v používaní touto regionálnou záchrannou službou. S výnimkou dvoch mali všetky rovnaké problémy: v dôsledku mnohých prídavných elektrických zariadení ich alternátory boli príliš slabé a ich batérie sa vybíjali. Doporučené riešenie pozostávalo z výmeny alternátorov, a zo zosilnenia niektorých káblov medzi alternátorom a batériou.

Výsledky mojich meraní, a doporučené zlepšenia, boli nasledované po dobu niekoľkých mesiacov rôznymi dopytmi z organizácií ktorých sa zmeny dotýkali (výrobcovia automobilov, alternátorov, batérií, atď.), a keď to všetko začalo pomaly utíchať som sa rozhodol že je čas odísť do penzie. Chvíľu som ešte pracoval pre menších výrobcov elektrických zariadení, ale vnúčatá, záhrada okolo domu a život v nej, blízke lesy a golf ma lákali čoraz viac. Čítajúc moje blogy od Detstva, cez Univerzity až po rôzne zamestnania – nemám si na čo sťažovať. Chcel som toho spraviť viac, ale mnohé sa mi nepodarilo, viac pre moju neschopnosť a neznalosť, než nejakým „riadením osudu“. Som vďačný Jej Veličenstvu Pravde za možnosť toto všetko zavesiť do jej pamäti, a spánombohom.

 

(78) Pravda pravdúca.

26.09.2023

Vo vzdialenej krajine mi žije vzdialený synovec. S jeho dávno zosnulým otcom, mojim bratancom, sme bývali dobrí kamaráti. Tento synovec, s ktorým som sa nikdy osobne nestretol, ma objavil v korešpondencii jeho otca, našiel ma na internete a už hádam desať rokov si dopisujeme. Spočiatku som mu posielal fotografie a moje spomienky na jeho otca, v posledných rokoch si píšeme o [...]

(77) Rady do života.

25.09.2023

Máme so ženou štyri deti a už aj niekoľko vnúčat. Obaja sme mali dobrú pracovnú kariéru a už sme aj pár rokov na penzii. Obaja sme chodili do škôl v ktorých náboženstvo bývalo jedným z povinných predmetov. Ja osobne som nemal ten predmet bohvieako rád a keď zrazu zmizol mi vôbec nechýbal. Moja Rodina nebola nábožná, do kostola sa chodievalo – ak vôbec – iba [...]

(76) Vďaka.

15.06.2023

Prišiel som na medzinárodné letisko dobrú hodinu pred odletom, preliezol cez všetky prekážky až nakoniec som sa dostal do priestoru na čakanie. Až tam som objavil že moje lietadlo mešká asi dve hodiny… Poprechádzal som sa po hale až napokon som sa posadil na jedno z mála prázdnych miest. Okolo sedeli ľudia z mnohých končín sveta a v rôznych štádiach čakania, od [...]

SR Prezidentka Čaputová Úradovanie Východ Prešov Návšteva

Čaputová: Z východu som nadšená, rada sa sem vraciam

25.04.2024 21:45

Prezidentka navštívila rusínske divadlo, evanjelické gymnázium, centrum pre obete násilia či národnú kultúrnu pamiatku na Solivare.

SR Bratislava EK Vláda Jourová RTVS MK Stretnutie TK BAX

Jourová rokovala s Ficom i Šimkovičovou: Nikto si neželá, aby Slovensko prišlo o peniaze EÚ, eurokomisia má však otázky

25.04.2024 19:57

EK diskutuje s vládou o zmenách v trestnom práve, ktoré vládna koalícia napriek žiadosti komisie presadila v zrýchlenom režime.

Lukasenkova atletka

Lukašenko prezradil, kedy odíde. Ženu na čele štátu nechce, ale atlétku, ktorá neznáša dúhové farby, by podporil

25.04.2024 19:00

Alexandr Lukašenko tvrdí, že Bielorusom sa žije oveľa lepšie ako pred tromi desaťročiami. Ako vyzerá porovnanie ich finančných pomerov so Slovákmi?

karol3

Detstvo.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 83
Celková čítanosť: 351599x
Priemerná čítanosť článkov: 4236x

Autor blogu

Kategórie

Odkazy