31) Námezdný inžinier (5/8)

V Micubiši som skončil v januári roku 1993. Pár týždňov som si dával do poriadku papiere a užíval si dovolenku. Jedného dňa mi zavolal občasný priateľ, že sa dopočul že môj kontrakt v Micubiši vypršal, a že či by som mal záujem pracovať pre výrobcu nákladných áut, kde on bol hlavným elektrickým inžinierom: samozrejme, že záujem som mal… Mimochodom, povedal som „občasný priateľ“. Poznali sme sa z rôznych schôdzí u dodávateľov elektrických súčiastok, najmä kabeláže. Peter H. bol nadmieru príjemný a zhovorčivý človek. Rád dával najavo svoje znalosti elektriny, ktoré sa zdali byť encyklopedické – veď aj mal prezývku Profesor. Domnieval som sa že je to iba zo špásu, aj ja som ho tak volával. Na moje prekvapenie však, keď som nastúpil v „jeho“ automobilke, videl som mu na stole vizitku Prof., Dr., Ing. Peter H.! Panebože, je to možné? Bolo!!! Asi do svojej štyridsiatky bol profesorom na elektrickej fakulte miestnej slávnej univerzity; teraz bol už nejakých 12 rokov tu. Hneď som ho prestal volať Profesor, a obmedzil som sa iba na jeho krstné meno…

Začal som tam niekedy v apríli roku 1993. Pracoval som ako všeobecný konštruktér, a bol som vďačný, lebo prácu na mojom poli som nemohol nájsť . Na prácu tam používali nové počítače s grafickým programom, a nemôžem si spomenúť ako sa ten program nazýval. Nebol zlý, ale trvalo mi dva-tri dni než som si zvykol na jeho triky.

Fabrika vyrábala veľké nákladné autá, zväčša určené na ťahanie prívesov, jeden, dva, až štyri prívesy. Veľkosť tých áut sa dá posúdiť podľa motorov – najmenší z nich mal obsah asi 8 litrov, najväčší niečo pod 20 litrami, všetko elektronicky ovládané diesle značky Detroit, Cummins, alebo Caterpillar! Elektrický a elektronický systém bol na nich oveľa komplikovanejší než na osobných autách s ktorými som dovtedy prichádzal do pracovného styku. Tento, zvaný T300, je ich najmenší, a používa sa na všemožné účely, ako napr. miešačky betónu:

A tento jeden z tých priemerných. „Prístavok“ za kabínou je priestor na spanie pre dve osoby:

Popri mojej práci mi nedalo aby som sa nepozrel na ich elektrický systém. Už prvý pohľad ma prekvapil. Obvykle začínam u zdrojov energie, t.j. batérie a alternátora. Na týchto nákladných autách som si nemohol nevšimnúť že príkon nimi používaných alternátorov bol medzi 80 a 160 Ampérami. Keď som si na kuse papiera spočítal koľko asi také auto potrebuje Ampérov keď ide v noci, so zapnutými svetlami, klimatizáciou, závesmi, atď., vyšlo mi číslo vysoko nad 200 Ampérmi. Nezmienil som sa o tom nikomu, iba som sa nenápadne povyzvedal na servisnom oddelení o elektrických súčiastkach ktoré treba vymienať najčastejšie. Odpoveď ma neprekvapila: alternátory a batérie.

U Petrovho pomocníka menom Ngee C., tiež elektrického inžiniera, som sa dozvedel že „v ich nákladných autách sú hlavným zdrojom energie batérie; alternátory sú tam iba na ich dobíjanie“. Náhodou je to zhruba naopak, hlavným zdrojom je alternátor, ale za tú informáciu som iba poďakoval – bol som tam iba ako všeobecný konštruktér… Postupom času som takých vecí objavoval viac a viac, až nakoniec som usúdil že elektrický systém v tejto automobilke je v navýsosť neschopných rukách. Koncom roka 1993 som sa začal zháňať po práci v mojom fachu, a našiel som ju u automobilky Toyota. Tá práve pripravovala do výroby nové osobné auto značky Camry, a ponúkli mi miesto inžiniera, ostentatívne „na pomoc miestnemu elektrickému inžinierovi“. Miesto som prijal.

Keď som Petrovi oznámil svoju výpoveď prejavil sklamanie – či sa mi u nich nepáči? Nuž, nepáčilo sa mi, aj peňazí bolo menej než mi bolo ponúkané v Toyote; poďakoval som a odišiel.

V Toyote sa mi hneď po nástupe zdôveril ich elektrický inžinier že on nie je v elektrine bohvieako kovaný, a že či súhlasím že on sa bude venovať iba administratíve a spojeniu s Japoncami, a ja že by som robil elektrickú stránku veci: nič príjemnejšieho mi nemohol navrhnút!

Začalo mi pár veľmi pekných mesiacov. Kolega Trevor J. bol príjemným spoločníkom aj spolupracovníkom, auto bolo pomerne jednoduché, a spoznal som sa tam s niekoľkými výbornými inžiniermi – pozdravenie, Paul T., Anthony B., a najmä biblický fanatik Keith B. z Južnej Afriky.. Práca sa mi po asi ôsmich mesiacoch pomaly chýlila ku koncu, keď jedného dňa mi do práce zatelefónoval – Kevin D., šéf osobného oddelenia v mojej predchádzajúcej fabrike, výrobcu nákladných áut: „Charles, kedy asi končíš v Toyote?“.

„Asi za dva-tri mesiace“, odpovedal som.

Opýtal sa či mám záujem pre nich pracovať ako elektrický inžinier. Záujem som mal, fabrika bola oveľa bližšie k mojmu bydlisku než Toyota, aj peňazí mi ponúkal viac – ale tu v Toyote som mal stále prácu asi na dva-tri mesiace – nemohol som predsa kamaráta Trevora J. nechať v kaluži.

„V poriadku“, znela odpoveď, „miesto ti podržíme, daj nám vedieť“.

Sľúbil som. Po dobrých dvoch mesiacoch som mu zatelefónoval, a že o týždeň môžem začať.

„V poriadku, miesto tu máš, príď v pondelok“….

V Toyote som končil v piatok, a v pondelok som sa hlásil u hlavného inžinera Garyho H.. Tak trochu sme sa už poznali, veď pred rokom som tam pár mesiacov pracoval; zaviedol ma k môjmu stolu, a so slovami „nech sa ti tu u nás páči“ ma tam nechal.

Mojim novým stolom bol – stôl mojho „občasného priateľa“ Petra H., ba ešte aj jeho menovka tam bola, Prof., Dr., Ing….. Kde je Peter, pýtam sa suseda, elektrického inžiniera Ngee C. : „Pred týždňom ho prepustili!“, znela odpoveď.

„A ty čo robíš?“, pýtam sa ho.

„Od dneška brzdy a batérie“.

„A čo mám ja robiť?“

„To čo Peter – elektrický systém…“

Tak začala moja kariéra u výrobcu nákladných áut, a trvala mi presne päť rokov. O tom čo som tam robil sa zmienim nabudúce.

 

(78) Pravda pravdúca.

26.09.2023

Vo vzdialenej krajine mi žije vzdialený synovec. S jeho dávno zosnulým otcom, mojim bratancom, sme bývali dobrí kamaráti. Tento synovec, s ktorým som sa nikdy osobne nestretol, ma objavil v korešpondencii jeho otca, našiel ma na internete a už hádam desať rokov si dopisujeme. Spočiatku som mu posielal fotografie a moje spomienky na jeho otca, v posledných rokoch si píšeme o [...]

(77) Rady do života.

25.09.2023

Máme so ženou štyri deti a už aj niekoľko vnúčat. Obaja sme mali dobrú pracovnú kariéru a už sme aj pár rokov na penzii. Obaja sme chodili do škôl v ktorých náboženstvo bývalo jedným z povinných predmetov. Ja osobne som nemal ten predmet bohvieako rád a keď zrazu zmizol mi vôbec nechýbal. Moja Rodina nebola nábožná, do kostola sa chodievalo – ak vôbec – iba [...]

(76) Vďaka.

15.06.2023

Prišiel som na medzinárodné letisko dobrú hodinu pred odletom, preliezol cez všetky prekážky až nakoniec som sa dostal do priestoru na čakanie. Až tam som objavil že moje lietadlo mešká asi dve hodiny… Poprechádzal som sa po hale až napokon som sa posadil na jedno z mála prázdnych miest. Okolo sedeli ľudia z mnohých končín sveta a v rôznych štádiach čakania, od [...]

Peter Kažimír, Ondrej Mularčík

Premlčanie Kažimírovho prípadu. Rozhodnú tri kľúčové veci, odborníci: Sudca nemusel rozhodnúť automaticky

13.12.2024 06:00

Mal sudca rozhodnúť o premlčaní automaticky? Dosiahne obhajoba jeho výmenu? Čo ovplyvní koniec korupčnej kauzy Petra Kažimíra?

Donald Trump, Time

Trump pre Time: Vehementne nesúhlasím s útokmi hlboko v Rusku. S pomocou Ukrajine ale neprestaneme

13.12.2024 05:50

Trump uviedol, že "veľmi vehementne nesúhlasí" s tým, aby Ukrajina útočila Spojenými štátmi dodanými raketami hlboko na ruskom území.

NATO, Rutte, Baerbock, Blanár, Blinken

ONLINE: Šéf NATO Rutte: Musíme viac zbrojiť. Peniaze na to zoberte z penzií a sociálnych dávok

13.12.2024 05:00

Štáty NATO minú až štvrtinu národného dôchodku na penzie, zdravotníctvo či sociálne veci. Šéf aliancie Mark Rutte chce z týchto peňazí financovať zbrojenie.

Irán útok revolučné gardy

OSN: Viac ako milión ľudí v Sýrii opustilo svoje domovy v dôsledku ofenzívy povstalcov

12.12.2024 22:27, aktualizované: 22:44

Medzi vysídlenými sú hlavne ženy a deti.

karol3

Detstvo.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 83
Celková čítanosť: 364217x
Priemerná čítanosť článkov: 4388x

Autor blogu

Kategórie

Odkazy