Založ si blog

(14) Riadenie letovej prevádzky (časť 6).

Všetko má svoj koniec.

Z riadenia leteckej prevádzky som odišiel v tieni zaručeného väzenia koncom augusta roku 1968. Šéfom som na stole zanechal fascikel asi 20 cm vysoký so všetkým čo som za posledných 5-6 rokov nazbieral. Neviem, čo sa s ním stalo. Faktom zostáva že o pár rokov radar na „mojom“ kopci bol aj postavený, dokonca dva radary: jeden pre riadenie leteckej prevádzky, druhý pre potreby hydrometeorologického ústavu. Je ich vidieť na kopcoch nad Račou z celej (nezáhorskej) Bratislavy.

Takto vyzerá radar riadenia letovej prevádzky nad Račou z lietadla (požičané od „gonzu“ na Picasse vajnorského letiska):Takto vyzerá zblízka (obrázok som našiel na internete, ale zabudol som si zaznamenať komu treba poďakovať):Takto vyzerá meteorkársky radar na Malom Javorníku, ktorý bol uvedený do prevádzky roku 1972 (s vďakou požičané od Panoramio):radar hmuKto ich postavenie presadil, čo sa okolo toho odohralo, ako to funguje, som sa nikdy nedozvedel. Tých pár jednotlivcov ktorí by o tom mohli niečo vedieť – a je ich čoraz menej – tí o tom rozprávať nechcú, čoho takým maličkým dokladom je skutočnosť že od uverejnenia (v skrátenej podobe) tohto textu v českom internetovom časopise planes.cz sa mi z vtedajšej garnitúry pracovníkov na Slovensku (ani z Čiech) neozval ani jeden…

Takto vyzeraju oba radary zdiaľky. Radar vľavo je meteorologický:

__________________________________________________________________

Nedávno (2020) som objavil pracovný životopis toho mladého meteorkára, ktorého spomínam v kapitole o radare. Tu je z neho pár odstavcov:

Podhorský Dušan, 05.06.1941 Bratislava – H.E., multi – prof. h.c., RNDr., DrSc. – vedecký pracovník,
vysokoškolský učiteľ, diplomat. Študoval v rokoch 1955 – 1958 JSŠ, Bratislava; 1958 – 1963 PRiF UK,
Bratislava, odbor meteorológia a hydrológia; 1968 – UK, rigorózne skúšky (RNDr.); 1976 – vedecká
ašpirantúra, kandidát fyz. mat. vied (CSc.), Leningradský hydrometeorologický inštitút; 1991 – doktor
technických vied (DrSc.), Akadémia vied ZSSR, Sankt Peterburg; 1992 – vedúci vedecký pracovník.
Zamestnanie: 1963 – 1992 Slovenský hydrometeorologický ústav, synoptický a letecký meteorológ,
zakladateľ radarovej a kozmickej meteorológie v Česko-slovensku, vybudoval Pobočku SHMÚ pre radarovú a kozmickú meteorológiu na Malom Javorníku (1972) a svoju meteorologickú kariéru ukončil v r. 1992 (do r. 1990 námestník riaditeľa SHMÚ pre meteorológiu)……….

_ _________________________________________________________________

Roky 1967 a 1968.

To už bol koniec roku 1966, rádiové spojenie ani radarové pokrytie sme stále nemali, „môj“ vrcholec začínal pomaly zarastať, keď jedného pekného dňa tam robotníci začali kopať z Rače pozdĺž tej novej cesty. Keď sa tam objavili aj bubny s telefónnymi káblami som sa nezdržal a opýtal som sa ich že čo to je: vraj telefónny kábel pre ministerstvo vnútra…

Spravil som vtedy hlúposť ktorá ma mohla priviesť definitívne do väzenia: napísal som na to ministerstvo že či by sme (my, riadenie leteckej prevádzky) mohli požiadať o časť z toho káblu pre naše potreby. Ministerstvo vnútra bolo vtedy najsilnejšou inštitúciou v krajine, bolo rozumom a mocou za oficiálnou bábkovou vládou. Bol som vtedy predvolaný na to ministerstvo, teda na jeho miestnu odbočku v Bratislave, a bolo mi pohrozené všetkým možným čo mali k dispozícii. Obvinený som bol zo špionáže („ako som sa o ich činnosti dozvedel?“), z rozvracania vládnych inštitúcií, atď., atď. To boli vtedy tie najvyššie možné obvinenia, a že som neskončil za mrežami asi ďakujem tzv. Pražskej jari. To bolo obdobie kedy sa politická situácia v krajine začínala meniť k lepšiemu, ako sme sa vtedy domnievali.

Do tej politickej situácie som sa začal miešať aj ja. Bolo mi naprosto jasné že s vedením, ktoré nemá o moju prácu záujem, ani s politickým systémom ktorý také vedenie podporuje, sa nedá pokračovať a treba zjednať nápravu. Začal som agitovať o zmeny, a podarilo sa mi získať prívržencov aj okolo seba, aj na letiskách na celom Slovensku. Prišiel rok 1967, a politické zmeny sa začínali zrýchľovať…

O „Pražskej jari“ sa toho napísalo dosť a lepšie inými a na iných miestach. Nechcem sa im miešať do fachu a tak svoje rozprávanie na túto tému ukončím.

Treba mi však dodať toto: koncom roku 1967 sme začali organizovať schôdze, na ktorých sme debatovali o zmenách ktoré sme pokladali za potrebné pre zlepšenie organizácie leteckých zabezpečovacích služieb (nešlo iba o riadenie leteckej prevádzky, ako sme zistili, všade bol neporiadok). Na tie schôdze sme pozývali osoby ktoré mali,-  alebo mohli -, niečo povedať do organizovania tých služieb. Raz sa nám podarilo dotiahnuť aj akéhosi súdruha Slaninku, ktorý bol na Ústrednom výbore Komunistickej Strany Slovenska zodpovedný za riadenie leteckej prevádzky – šéf všetkých šéfov! Dovtedy sme o ňom nevedeli. Vyzňúrali sme ho tak že sme proste na ten ÚVKSS šli a dopýtali sa k nemu (už to bolo náznakom zmien ktoré prebiehali v spoločnosti: donedávna by sme sa také niečo neodvážili). Nevedel ako sa vykrútiť, ako sa nás zbaviť, ale nakoniec k nám na schôdzu na Ivanke prišiel. So všetkým s nami súhlasil! Súhlasil s nami súdruh Želinský, náčelník letiska Ivanka; súdruh Bella, predseda odborov na Ivanke; súdruh toto aj súdruh hento – nepamätám sa na všetky tie mená. Pár dní po príchode súdružských armád Sovietskeho sväzu niekoľko týchto súdruhov, tých, ktorí na našich schôdzach s nami vo všetkom súhlasili, prišlo za mnou: „Tak už konečne na vás došlo, PÁN  Hatvani…“ Súc rozhodnutý z tej Československej Socialistickej Republiky odísť pri najbližšej príležitosti som im každému odpovedal že „Nie na mňa, ale na vás došlo, Súdruh xxx“.

 

(78) Pravda pravdúca.

26.09.2023

Vo vzdialenej krajine mi žije vzdialený synovec. S jeho dávno zosnulým otcom, mojim bratancom, sme bývali dobrí kamaráti. Tento synovec, s ktorým som sa nikdy osobne nestretol, ma objavil v korešpondencii jeho otca, našiel ma na internete a už hádam desať rokov si dopisujeme. Spočiatku som mu posielal fotografie a moje spomienky na jeho otca, v posledných rokoch si píšeme o [...]

(77) Rady do života.

25.09.2023

Máme so ženou štyri deti a už aj niekoľko vnúčat. Obaja sme mali dobrú pracovnú kariéru a už sme aj pár rokov na penzii. Obaja sme chodili do škôl v ktorých náboženstvo bývalo jedným z povinných predmetov. Ja osobne som nemal ten predmet bohvieako rád a keď zrazu zmizol mi vôbec nechýbal. Moja Rodina nebola nábožná, do kostola sa chodievalo – ak vôbec – iba [...]

(76) Vďaka.

15.06.2023

Prišiel som na medzinárodné letisko dobrú hodinu pred odletom, preliezol cez všetky prekážky až nakoniec som sa dostal do priestoru na čakanie. Až tam som objavil že moje lietadlo mešká asi dve hodiny… Poprechádzal som sa po hale až napokon som sa posadil na jedno z mála prázdnych miest. Okolo sedeli ľudia z mnohých končín sveta a v rôznych štádiach čakania, od [...]

Rwanda / Marburg /

Rwanda začala s očkovaním proti vírusu marburg, dostala stovky dávok skúšobnej vakcíny

06.10.2024 20:21

Infekčné ochorenie v krajine prvýkrát potvrdili koncom septembra.

Viktor Orbán

Orbán v Taliansku: Brusel nás trestá za to, že nevpúšťame migrantov. Tvrdí, že Maďarsko chráni Európu

06.10.2024 19:36

Maďarský premiér zdôraznil, že Maďarsko dostalo pokutu 200 miliónov eur a každý deň platí milión eur, pretože neumožňuje vstup migrantov.

Sweden Climate Protest

Aktivistku Thunbergovú zadržali na klimatickom proteste v Bruseli

06.10.2024 18:53

Švédsku aktivistku zadržali spolu s ďalšími vyše 100 protestujúcimi.

Chaldíja

Izraelské letectvo zaútočilo v sýrskom meste Homs na autá s humanitárnou pomocou

06.10.2024 17:53

Tri nákladné vozidlá s humanitárnou pomocou boli zaparkované blízko továrne na výrobu iránskych automobilov.

karol3

Detstvo.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 83
Celková čítanosť: 360707x
Priemerná čítanosť článkov: 4346x

Autor blogu

Kategórie

Odkazy