Založ si blog

(26) Čo robí konštruktér.

(26) Čo robí konštruktér (6/6).

JB Camiru sme úspešne dokončili, a na stoloch sa nám objavil nový model, VL Commodore.

Bolo to ďalšie nové auto, s novým oplechovaním a s novým šesťvalcovým motorom o obsahu 3000ccm. S motorom prišla aj nová štvorstupňová automatická prevodovka, a oboje, motor aj prevodovka, boli vyrobené firmou Nissan v Japonsku.

Motor aj prevodovka boli ovládané elektronicky, a pre mňa to znamenalo že som sa musel začať učiť o elektronike, o ktorej som dovtedy nevedel zhola nič. Naša kabeláž obsahovala veľa nových zástrčiek a iných súčiastok, všetko dovezených z Japonska; kabeláž na prechádzajúcich autách mala väčšinou americké zástrčky, alebo, v prípade modelu VK, nemecké. Práca bola preto zaujímavá, podarilo sa mi to všetko dotiahnuť až po prvé prototypy.

Jedného dňa prišiel za mnou šéf a hovorí mi že od budúceho týždňa budem preradený na počítače. A vraj mám na tých počítačoch vyvinúť niečo čo sa bude hodiť elektrickej sekcii.

GM pár mesiacov predtým doviezol z Ameriky počítač Applicon s asi desiatimi obrazovkami. Ja som dovtedy nemal s počítačmi nič do činenia, ale to mu nevadilo – vraj všetcia sme na tom rovnako (to sa písal rok, tuším, 1983). A tak od budúceho týždňa som už sedel v kurze. Prednášajúci boli kolegovia ktorí sa práve vrátili z podobného kurzu v Amerike, teda vedeli toho iba o tri mesiace viac.

Po skončení kurzu som začal “pracovať” na jednej z desiatich obrazoviek. Keď som bol na nich sám, šlo to ako-tak; keď ich bolo obsadených všetkých desať, systém sa temer zastavil. Mal som asi dva mesiace na trénovanie pokým sa odo mňa nezačne niečo očakávať – čo vlastne mi nebolo celkom jasné, ani nikomu inému. Rozhodol som sa prekresliť moje súkromné ručne kreslené elektrické schématko. Kolegom, ktorí prichádzali za mnou so závisťou trochu čumákolovať som povedal že to je niečo čo som našiel v systéme počítača. Tak som sa bavil pár mesiacov, keď jedného dňa som v obchode objavil počítač zvaný Apple Macintosh: nový, s maličkou čiernobielou obrazovkou, neuveriteľne rýchly (v porovnaní s Appliconom v GM), a s niekoľkými programami z ktorých každý sa mi pozdával. Najprijateľnejší z nich sa mi zdal byť Macdraft, a s tým mi predajňa dovolila sa trochu pohrať. Program bol ďaleko lepší než to na čom som pracoval v GM!

Macintoša, spolu s jeho Apple tlačiarňou, som kúpil, v GM som dal výpoveď, a začal som inžinierčiť  na vlastnú päsť. Po GM som ako inžinier-kontraktor pracoval pre rôzne podniky: Nissan (asi rok), Toyota (niekoľko ráz, dokopy asi 5-6 rokov), Micubiši (asi dva roky), Kenworth (dva razy, dokopy asi 6 rokov), atď.. O všetkých tých – akpánbodá – možno tiež niečo napíšem – zatiaľ dovidenia.

V GM som strávil necelých 14 rokov. Nemal som proti nim nič, hoci mi to od začiatku zapáchalo socializmom, z ktorého som sa pár rokov predtým vykrútil; vadilo mi že tam prehadzovali ľudí od stola k stolu, tak ako sa to stalo niekoľko ráz mne. A vadilo mi že mi šéfovali ľudia bez znalosti mojej práce, a bez akéhokoľvek záujmu o ňu – veď asi aj šéfi boli tak ako ja prehadzovaní od stola k stolu. Srdečná vďaka, GM, ale naveky Vale…

 

(78) Pravda pravdúca.

26.09.2023

Vo vzdialenej krajine mi žije vzdialený synovec. S jeho dávno zosnulým otcom, mojim bratancom, sme bývali dobrí kamaráti. Tento synovec, s ktorým som sa nikdy osobne nestretol, ma objavil v korešpondencii jeho otca, našiel ma na internete a už hádam desať rokov si dopisujeme. Spočiatku som mu posielal fotografie a moje spomienky na jeho otca, v posledných rokoch si píšeme o [...]

(77) Rady do života.

25.09.2023

Máme so ženou štyri deti a už aj niekoľko vnúčat. Obaja sme mali dobrú pracovnú kariéru a už sme aj pár rokov na penzii. Obaja sme chodili do škôl v ktorých náboženstvo bývalo jedným z povinných predmetov. Ja osobne som nemal ten predmet bohvieako rád a keď zrazu zmizol mi vôbec nechýbal. Moja Rodina nebola nábožná, do kostola sa chodievalo – ak vôbec – iba [...]

(76) Vďaka.

15.06.2023

Prišiel som na medzinárodné letisko dobrú hodinu pred odletom, preliezol cez všetky prekážky až nakoniec som sa dostal do priestoru na čakanie. Až tam som objavil že moje lietadlo mešká asi dve hodiny… Poprechádzal som sa po hale až napokon som sa posadil na jedno z mála prázdnych miest. Okolo sedeli ľudia z mnohých končín sveta a v rôznych štádiach čakania, od [...]

HIMARS

USA ohlásili nákupy vojenského materiálu pre Ukrajinu za šesť miliárd, vybavenie však zrejme nedorazí niekoľko rokov

26.04.2024 21:43

Na dodanie materiálu si však budú musieť Ukrajinci počkať, lebo proces jeho obstarávania je len na začiatku.

Palestína / Deti / Pásmo Gazy /

v Pásme Gazy zomrelo bábätko zachránené z maternice umierajúcej matky

26.04.2024 18:51

Izrael aj napriek medzinárodnému pobúreniu stále hrozí, že podnikne pozemnú operáciu v meste Rafah.

parlament

Amnesty International kritizuje návrhy týkajúce sa RTVS, neziskových organizácií a rodných čísel

26.04.2024 18:30

Organizácia vyzýva na dodržiavanie princípov a ochranu právneho štátu, slobodu združovania a prejavu i na právo na informácie a na ochranu pred diskrimináciou.

Záborská , vašečka

Poslanci ukončili piatkové rokovanie debatou k sexuálnej výchove

26.04.2024 18:25

Poslanci Vašečka a Záborská chcú podmieniť výchovu a vzdelávanie v oblasti sexuálneho správania informovaným súhlasom rodičov.

karol3

Detstvo.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 83
Celková čítanosť: 351689x
Priemerná čítanosť článkov: 4237x

Autor blogu

Kategórie

Odkazy