Založ si blog

(28) Námezdný inžinier (2/8).

Nissan Pulsar/GM Astra z elektrického hľadiska pozostával z niekoľkých variant: základná (sedan), základná (kupé). Každá z nich mohla byť s klimatizáciou alebo bez nej, s dvomi alebo štyrmi reproduktormi, dvomi prednými lampami alebo štyrmi, atď..

Ledva som som odovzdal posledné výkresy zavolal mi ktosi z fabriky zvanej Machine Dynamics, ktorá pripravovala do výroby priemyselné roboty: „Vedel by si navrhnúť elektrický systém pre sériu robotov?“. Odpovedal som „Samozrejme!“… O robotoch som vtedy vedel iba čo som sa dočítal v knihách Karla Čapka, Trosku a podobných autorov, t.j. ľuďom podobné stroje. Na druhý deň som sa prišiel predstaviť a šéfkonštruktér ma povodil po fabrike. Čo som videl ma doslova ohromilo (ale tváril som sa ako by som s robotmi pracoval každý deň!): vo veľkej hale mali niekoľko zariadení, ktoré pripomínali obrovskú detskú stavebnicu. 5-6 metrov vysoké hliníkové chápadlá, pohybujúce sa asi 2 metre nad zemou na koľajniciach 3-4 metre sem, 3-4 metre tam. Chápadlá mali na konci niečo ako račie klepetá ktoré sa otvárali a zatvárali. Dnes sa to dá vidieť temer v každej fabrike; roku 1985-86 to bola ešte vzácnosť. A či si trúfam? Samozrejme!!! „Tak sem príď na deň-dva, preštuduj si čo robíme, a pošli nám svoj návrh“, rozhodol ich  hlavný šéf.

Za tie dva dni som si poobzeral tých pár prototypov čo tam mali, a posedel som si pár hodín vedľa ich hlavného elektrického konštruktéra. On pracoval s s ceruzkou a pravítkami, o grafických počítačoch vtedy ani nepočul. Počítače tam, samozrejme už používali, IBM 86, ale iba skupinou asi šiestich inžinierov-programátorov.

Roboty boli určené pre automobilku Ford, ktorá pripravovala dve nové autá do sériovej výroby. Tridsať robotov bolo určených pre športové auto Ford Capri, a asi šesťdesiat pre osobné auto Ford Falcon. Každý z tých robotov mal určitú úlohu: zdvihnúť strechu z pristavených striech, položiť ju na karosériu a podržať presne na mieste, pokým iný robot privaroval tú strechu na karosériu;  iný robot skladal vnútorné a vonkajšie plechy dverí; ďalší podával a umiestňoval blatníky, atď., atď..

Každý z robotov mal niekoľko hlavných pohyblivých ramien, niektoré iba tri, tie najkomplikovanejšie až šesť. Mrzí ma že som si aspoň jeden z nich neodfotografoval – obrázok je lepší než tisíc slov…

Každé z ramien každého robota obsahovalo desiatky elektrických súčiastok: motory na pohybovanie, senzory na informáciu pre programovanie, solenoidy na zaisťovanie ramien, senzory na udávanie vzdialeností medzi súčiastkami, a kabeláž, ktorá to všetko spájala. Roboty boli napájané dvomi rozdielnymi elektrickými zdrojmi: jeden na 12 Voltov priameho prúdu, druhý na (tuším) 360 Voltov striedavého prúdu. Každý robot bol ovládaný vlastnou kontrolnou skriňou, z ktorých každá bolo asi veľkosti veľkej domácej ľadničky. A nakoniec, všetky tie rozdielne kontrolné skrine (dokopy okolo 90) boli pospájané kabelážou. A pre to všetko som mal za úlohu navrhnúť elektrický systém, od najteoretickejšieho po najpraktickejší. Teda presnejšie – najprv podať návrh ako si to predstavujem.

U Normana, pána elektrického konštruktéra, som si urobil predstavu ako to robil on – on už totiž mal prácu asi tak na 10-15% spravenú (10-15% z celkového času asi 6-7 mesiacov). Zápasil s tým statočne, ale nestačil. Pokúšal sa, napríklad, nakresliť kabeláž v jednom kuse pre jedného robota: ručne mu to vychádzalo na výkres asi 1 meter široký a 3 metre dlhý – a ešte toho bolo málo. A počas tých dvoch dní sa mi zdôveril že mu to všetko lezie krkom a že by rád zmizol domov, do Anglicka. Áááá, tak preto hľadajú niekoho kto by ho nahradil…

Návrh som pripravil na počítači (Macintosh 512): obrázky, text, odhad potrebného času, atď.. Veľkú kabeláž som rozdelil na časti – jednu časť pre každé pohyblivé rameno každého robota. Keď som objavil že mnohé z tých ramien obsahujú rovnaké súčiastky mohol som kabeláž rozdeliť do niekoľkých skupín, čo zjednodušovalo prácu. Rôzne uchytenia elektrických súčiastok sa tiež dali štandardizovať s pomocou počítača. Dnes sú také triky samozrejmé, ale vtedy boli novinkou nad ktorou všelijakí šéfi iba vyvaľovali oči (z GM som mal o šéfoch dosť cynickú mienku, ktorú som poväčšine nemal príležitosť zmeniť). A ako korunu tomu všetkému som uviedol že s pomocou počítača a tlačiarne je možné reprodukovať ľubovoľné množstvo výkresov stlačením gombíka, namiesto doterajšieho kopírovania na objemnej a drahej mašine. Text, spolu s asi desiatimi výkresmi, som priniesol ich hlavnému šéfovi: nevedel čo má povedať, iba že mi dajú vedieť.

Vedieť mi dali asi o dva dni, a o ďalšie dva dni som nastúpil do práce. Priniesol som si svojho Macintoša aj tlačiareň (za ktoré som dostával zaplatené naviac), a pustil sa do toho.

Po pár mesiacoch, keď sa mi moja úloha pomaly blížila ku koncu, sa ma šéf opýtal či by som mal čas a záujem dohliadať ako manažer elektrického systému pre celú výrobu. Súhlasil som. „Velil“ som jednému inžinierovi (mladá dáma, Francúzka z Versailles), dvom konštruktérom a asi 15 až 30 elektrickým mechanikom; dokonca aj skladníka som mal v rukách. O tomto nežartujem, o význame tohto posledného sa zmienim za momentík. Mojou úlohou bolo tiež dohliadať na skúšanie robotov vo výrobni, ich následné prevezenie do fabriky Ford, namontovanie na výrobnú linku a konečne zaúčanie personálu Forda do ich obsluhy

Ten skladník, tuhý Kanaďan menom Fergus, asi v mojom veku (50+) vedel že svoju prácu ovláda na 100%, a nemal rád keď mu niekto do nej pchal nos; pripúšťam že si svoju prácu naozaj robil dobre. Párkrát sa na mňa aj rozkričal, s čím som nemal problémy – kto kričí obvykle nemá pravdu a chce iba zastrašiť; problémy som mal s „odpadom“. Pri takej nesériovej výrobe vzniká veľké množstvo odpadu: povedzme že je potrebné nakúpiť 82 špeciálnych súčiastok. Predajne však ich majú iba v krabici po 100. Výsledkom je 18 súčiastok ktoré momentálne nemajú použitie. Prikázal som mechanikom tie nadbytky odovzdávať do skladu na registráciu a uskladnenie – prišli za mnou že Fergus ich, aj nadbytky, s krikom vyhadzuje. Šiel som za ním, a aj mne do očí odmietol tie nadbytky triediť, registrovať a odkladať; pritom sa jednalo o súčiastky v cene mnohých tisícov dolárov, nakoniec až státisícov! Vyhodené súčiastky si ľudia tu nosili domov, tu ich hádzali do odpadu, tam s nimi podpierali neposlušné stoly… Zmieňoval som sa o tom na schôdzach – neúspešne; chcel som sa Fergusa zbaviť – nedalo sa, hlavný šéf ho podporoval. Nakoniec sa im to hnusne vypomstilo, a čiastočne to zasiahlo aj mňa, zmienim sa o tom v nasledujúcej kapitole.

Asi v tom istom čase mi zatelefónoval jeden známy či by som pre nich mohol láskavo navrhnúť elektrický systém pre repliku športového auta MGTD, ktoré začínajú pripravovať do výroby: súhlasil som. To slovo „láskavo“ tu neuvádzam náhodne: donedávna to ešte bolo „vedel by si…?“. Teraz to už je „mohol láskavo“, t.j. už som vnímaný ako niekto kto to vie!

O tom MGTD, teda TD2000, ako sa to oficiálne nazývalo, poviem pár slov v nasledujúcej kapitole.

 

(70) Odrodilec.

19.05.2021

Dear Mr. Jozef, nedávno si ma počas telefónneho rozhovoru nazval odrodilcom. Nakoľko moja slovenčina (najťažšia reč na svete!) už stratila cit pre jemné odtiene vyhľadal som si to slovo na internete a objavil som že je to nadávka, doslova muž. r. kto sa odrodil svojmu národu, vlastizradca, renegát, odpadlík Od Teba, kamaráta z detstva, to tak neberiem, použil si [...]

(79) Ženy a muži.

05.12.2020

Každý, kto pracuje na miestach kde sú spolu ženy a muži, si musí všimnúť že ženy často odchádzajú vykonať svoje telesné potreby v pároch; muži za tým účelom odchádzajú jednotlivo. V zmiešanej spoločnosti človek často počuje sťažnosti žien o tom ako ich muži vedia sedieť na záchodoch „celé hodiny“. Keď pred mnohými rokmi Rusko predstavovalo svetu ich [...]

(78) Otázka.

11.06.2020

Nebývam na Slovensku, s lekármi nemám skúsenosti a tak kladiem otázku múdrej verejnosti s prosbou o radu. Moja 84-ročná kamarátka žije v Domove dôchodcov. Nie je príliš priebojná stvora a trpí v tichosti. Lekár jej na jej bolesti predpísal liek, z ktorého jej zdravotná sestra v Domove má dávať 70mg tri krát denne. Sestra jej však dáva iba asi 25mg tri krát denne [...]

Hrusky 2

Politici vyjadrili podporu Česku, SaS avizuje pomoc pri obnove

25.06.2021 12:34

Remišová sa poďakovala ministrom za OĽANO za rýchlu pomoc zo strany slovenských záchranných zložiek.

Hrusky 2

Tisíce domácností bez prúdu, ochromená doprava na juhu Moravy

25.06.2021 11:43

Bez dodávky elektrického prúdu je v Česku po štvrtkovej búrke vyše 75 tisíc odberných miest. Na juhu Moravy je ochromená aj verejná doprava.

Tornádo na Morave, Hrušky

Apokalypsu na Moravu priniesol vietor s rýchlosťou 219 km/h, domy nemali šancu

25.06.2021 11:43

V nárazoch mohla rýchlosť vetra dosiahnuť aj viac ako 300 kilometrov za hodinu.

Tornádo na Morave, Hrušky

Tornádo na Morave: Ľudia hľadajú príbuzných a domy, ktoré neexistujú

25.06.2021 11:32

Tornádo na južnej Morave po seba zanechalo katastrofálnu spúšť. Situáciu na mieste popisuje reportér Pravdy Andrej Barát.