(22) Čo robí konštruktér

(22) Čo robí konštruktér (2/6).

Medzi elektrickými inžiniermi som mal priateľa. Spoznali sme sa mimo práce, on hrával tenis v rovnakej súťaži, a raz-dva razy sme aj hrali proti sebe. Keď sme napokon naďabili na seba v práci iba sme sa jeden na druhého zaškerili. Sekcia elektrických inžinierov bola od môjho stola iba o dva stoly ďalej. Inžinierov tam bolo asi 5: rádiový inžinier, vypínačový, prístrojový, lampový a “makarónový”. Tým makarónovým bol náhodou práve tento môj priateľ.

Pred tým než sa stal elektrickým inžinierom bol inžinierom pre sedadlá. Predchádzajúci elektrický inžinier, ktorý mal na starosti kabeláž, zomrel, a môjho priateľa preradili na jeho miesto. On, tak ako ja nedávno s elektrickými výkresmi, nemal s elektrinou nic spoločného. Proste bol preradený zo sedadiel na elektrické dróty. Nebol ani inžinierom, nemal univerzitný diplom, na sedadlá sa akosi vypracoval z kresliča. Na rozdiel odo mňa, on sa o elektrinu nezaujímal, mal rád svoje sedadlá. Svoju prácu si robil tak ako som to zhruba popísal vyššie, ako to bolo v GM tradíciou. V mojich očiach však elektrina znamenala niečo viac než prosté umiestňovanie drótov v autách. Na druhej strane sa však musím priznať že ja sám som toho o elektrine nevedel veľa. Za mladi som zmontoval dve kryštalové rádiá, mal som stavebnicu Stabil kde bolo pár elektrických motorčekov, dva roky som pracoval ako elektrický mechanik na prúdových stíhačkách, a mal som prsty v projektovaní inštalácie radaru, pozri   http://karol3.blog.pravda.sk/2011/04/20/12-riadenie-letovej-prevadzky-cast-4/

Zaumienil som si že sa na elektrinu pozriem trochu dôkladnejšie. V kníhkupectve som našiel príručku pre elektrických mechanikov v americkom námorníctve, a tú som si preštudoval od začiatku až do konca (s výnimkou popisu lodných zariadení). Svoje novozískané poznatky som začal uplatňovať v skúmaní elektrického systému v autách na ktorých som pracoval – a začal som objavovať zaujímavé veci!

V učebnici som znovuobjavil základné elektrické poučky a zákony, ako napr. Ohmov zákon, Kirchhoffov zákon, tiež vedomosti o konštrukcii batérií, alternátorov, elektrických motorov a pod. Začal som sa dozvedať ktorý z inžinierov v elektrickej sekcii má tieto veci na starosti – žiadny! Napríklad batérie a alternátory mal na starosti motorár, ale ten sa zaujímal iba o ich tvar, veľkosť, váhu a spôsob uchytenia na motore a v jeho okolí; prístrojár sa zaujímal o prístroje, kabelážový iba o káble, atď. Žiadny z nich nemal na starosti povedzme elektrické parametre batérie a alternátora. Keď sa napr. alternátory na nových autách začali spaľovať, GM obvinilo dodávateľa alternátorov. Ak dodávateľ doporučil alternátor s vyšším výkonom GM doporučenie prijal a do áut sa začali montovať väčšie alternátory; vyšší výkon alternátorov viedol k prehrievaniu priľahlej kabeláže a tak po čase sa priemer káblov trochu zväčšil. Ak sa napr. začala vypaľovať jedna poistka, bola nahradená poistkou väčšou. Nikto sa nezaujímal prečo sa vlastne tá poistka vypaľuje; nikto tiež neprišiel na to že väčšia poistka potrebuje väčšiu priľahlú kabeláž; pôvodná menšia kabeláž sa následne začala prehrievať. Tak to bolo so všetkými elektrickými súčiastkami. Stále súc iba konštruktér v mechanickej sekcii začal som si potajme robiť elektrické výpočty skutočných situácií ako sa vyskytovali v autách na ktorých som pracoval. Mnou vypočítané parametre sa často – ak nie vždy – líšili od skutočnosti.

K výpočtom som používal elektrický systém auta LH Torana, pre ktoré som pár mesiacov predtým pripravil výkresy pre kabeláž v priestore motora:

Toto auto malo niekoľko variantov. Základný model mal štvorvalcový karburátorový motor s objemom 1900ccm a štvorstupňovú manuálnu prevodovku; k dispozícii bola aj trojstupňová automatická prevodovka. Vyšší model mal šesťvalcový motor, najvyšší (na obrázku) osemvalcový s objemom 5000ccm.

(79) Komu práca nevonia.

22.09.2025

Som už pár rokov na dôchodku a okrem našej záhrady sa tu na okolí starám o štyri d’alšie. Nič zvláštneho, iba tam kosím trávu, obrezávam kríky a dávam pozor aby do nich nikto cudzí neliezol. O prácu som nemal záujem, všetko sa vyvinulo celkom prirodzene: jeden sused, napríklad, dlhodobo ochorel a nemôže sa o svoju záhradu starať; druhý je dlhodobo so svojim [...]

(78) Pravda pravdúca.

26.09.2023

Vo vzdialenej krajine mi žije vzdialený synovec. S jeho dávno zosnulým otcom, mojim bratancom, sme bývali dobrí kamaráti. Tento synovec, s ktorým som sa nikdy osobne nestretol, ma objavil v korešpondencii jeho otca, našiel ma na internete a už hádam desať rokov si dopisujeme. Spočiatku som mu posielal fotografie a moje spomienky na jeho otca, v posledných rokoch si píšeme o [...]

(77) Rady do života.

25.09.2023

Máme so ženou štyri deti a už aj niekoľko vnúčat. Obaja sme mali dobrú pracovnú kariéru a už sme aj pár rokov na penzii. Obaja sme chodili do škôl v ktorých náboženstvo bývalo jedným z povinných predmetov. Ja osobne som nemal ten predmet bohvieako rád a keď zrazu po komunistickom prevrate zmizol mi vôbec nechýbal. Moja Rodina nebola nábožná, do kostola sa [...]

vojna na Ukrajine

ONLINE: Európa má 12-bodový mierový plán pre Ukrajinu. Unikla jeho pracovná verzia

30.10.2025 05:55

Európsky mierový plán pre Ukrajinu má dvanásť bodov a dve fázy, tvrdí Rádio Slobodná Európa/Rádio Liberty. Zatiaľ nebol prerokovaný.

Donald Trump, Si Ťin-pching

Trump a Si Ťin-pching spolu hovorili menej ako dve hodiny. Trump pred schôdzkou veril, že z toho vzídu 'fantastické vzťahy na dlhý čas'

30.10.2025 04:55

Americký prezident Donald Trump a jeho čínsky náprotivok Si Ťin-pching rokojú v juhokórejskom Pusane.

Trump Zelenskyj

Trump nariadil Pentagonu, aby okamžite obnovil testy amerických jadrových zbraní

30.10.2025 04:39

Trump nariadil, aby sa okamžite obnovili testy amerických jadrových zbraní rovnako, ako to robia ostatné jadrové mocnosti.

karol3

Detstvo.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 84
Celková čítanosť: 385048x
Priemerná čítanosť článkov: 4584x

Autor blogu

Kategórie

Odkazy