(34) Námezdný inžinier (8/8)

13. mája 2012, karol3, Spomienky.

(34) Námezdný inžinier (8/8).

Niekedy roku 2004, ponáhľajúc sa k práve oznámenej havárii, havarovala na serpentíne v neďalekých kopcoch sanitka. Posádku tvorili dvaja muži, obaja skúsení medici. V jednej zo zatáčok sa vozidlo rozhodlo ísť rovno, vbehlo do lesa a obaja muži zostali namieste mŕtvi. O krátky čas po tejto nehode sa objavil v kancelárii kde som práve pracoval, hlavný riaditeľ regionálnych sanitiek sprevádzaný pár svojimi pomocníkmi, a požiadal nás o pomoc.

Stephen H. nám na schôdzi predostrel problémy ktoré mali s ich hlavnými vozidlami. Problémy pozostávali z prehrievania motorov a následnej poruche niektorých súčiastok, najmä batérií, alternátorov, a tiež elektronického modulu ktorý ovládal palivovú pumpu. Pomoc si predstavoval vo forme preskúmania prečo sa motory prehrievajú a ako tomu zabrániť. Keď naši vedúci navrhli že vozidlo môžeme podrobiť skúškam v klimatickom tuneli, Stephen nám jedno také vozidlo na druhý deň poslal. Dvaja šoféri-sanitkári, ktorí s tým autom prišli, nám povedali že prehrievanie ani nie je až taký veľký problém; vraj väčším problémom sú batérie, ktoré sa neustále vybíjajú.

Vedením skúšok bol poverený jeden mladý inžinier Steve H., a ja som dostal za úlohu pozrieť sa na elektrický systém.

Auto bolo v tuneli spolu asi 20 hodín, a skúšky dokázali čo bolo očividné od samého začiatku: auto sa prehrievalo lebo vstup do chladiča bol zaprataný všelijakými lampami a sirénami, dokonca aj velkými písmenami GMC. Keď sme ich odstránili motor začal fungovať v normálnom rozmedzí teplôt. Toto je pôvodný stav:GMC FRONT VIEW

Napriek výdatnému prehrievaniu vozidla GMC počas skúšok v tuneli sa nám motor ani raz nezastavil v dôsledku poruchy palivovej pumpy. Rozhodol som sa jej systém preskúmať trochu hlbšie, čo mi trvalo niekoľko dní. Najprv som sa začal zaujímať o dôvody prečo sa batéria vybíjala. Po niekoľkých meraniach sa príčina ukázala: príkon alternátora bol postačujúci iba pre základné vozidlo. Sanitka však má nainštalované množstvo prídavných súčiastok: diaľkové svetlá, svetlá na streche, palubný počítač, rôzne zariadenia v zadnom priestore… Príkon alternátora pre základné vozidlo bol asi 140 Ampérov; pre vozidlo so všetkými pridanými zariadeniami mal byť aspoň 215A.!

Návod ako určiť správny príkon alternátora pre dané použitie je tu   http://cdpl1.blogspot.com.au/2007/05/alternator-in-cars.html

Čo sa tyka palivovej pumpy v tomto vozidle, tá je zapínaná modulom ktorý je namontovaný na motore. Vypnutie palivovej pumpy má za následok temer okamžité zastavenie motora; vozidlo, pohybujúce sa so zastaveným motorom, nemá k dispozícii posilňovanie bŕzd ani riadenia, a je teda ťažko ovládateľné. Možnosť, že palivová pumpa bola nečakane vypnutá, je pravdepodobným vysvetlením havárie o ktorej je zmienka na začiatku tohto článku (oficiálny záver vyšetrovania cituje „chybu posádky“; chyba to, samozrejme, bola, ale iba v tom že posádka neodmietla riadiť vozidlo o ktorom bolo známe že sa mu nečakane zastavuje motor!).

Rozbor elektrického systému modulu ukázal že jeho negatív je zapojený nesprávne, čo umožňovalo prienik vysokých napätí z blízkeho solenoidu do elektronického systému modulu. Ako dôsledok, výstupné diody v module sa vypaľovali, čo prerušovalo prívod prúdu do palivovej pumpy.

Nakoľko šlo o závadu ktorá by vyžadovala zdĺhavé rokovania s výrobcom týchto vozidiel bolo rozhodnuté vyradiť všetky sanitky tohto typu (vyše 400) z vozového parku, a neviem čo sa stalo ďalej – ak vôbec niečo…

Sanitky Ford 350 sa natoľko neprehrievali, ale mali rovnaký elektrický problém ako GMC: slabý alternátor a následné vybíjanie sa batérií.

Po týchto dvoch typoch som dostal za úlohu preskúmať elektrický systém na všetkých asi dvanástich typoch áut ktoré boli v používaní touto regionálnou záchrannou službou. S výnimkou dvoch mali všetky rovnaké problémy: v dôsledku mnohých prídavných elektrických zariadení ich alternátory boli príliš slabé a ich batérie sa vybíjali. Doporučené riešenie pozostávalo z výmeny alternátorov, a zo zosilnenia niektorých káblov medzi alternátorom a batériou.

Výsledky mojich meraní, a doporučené zlepšenia, boli nasledované po dobu niekoľkých mesiacov rôznymi dopytmi z organizácií ktorých sa zmeny dotýkali (výrobcovia automobilov, alternátorov, batérií, atď.), a keď to všetko začalo pomaly utíchať som sa rozhodol že je čas odísť do penzie. Chvíľu som ešte pracoval pre menších výrobcov elektrických zariadení, ale vnúčatá, záhrada okolo domu a život v nej, blízke lesy a golf ma lákali čoraz viac. Čítajúc moje blogy od Detstva, cez Univerzity až po rôzne zamestnania – nemám si na čo sťažovať. Chcel som toho spraviť viac, ale mnohé sa mi nepodarilo, viac pre moju neschopnosť a neznalosť, než nejakým „riadením osudu“. Som vďačný Jej Veličenstvu Pravde za možnosť toto všetko zavesiť do jej pamäti, a spánombohom.