Založ si blog

(65) Slovenčina (3/3).

Svoje začiatky v živote som opísal v blogu (1a) Detstvo v Bratislave. Zmienil som sa v ňom že v rodine v čase môjho detstva (1936-1950) sme používali štyri jazyky. Základom boli slovenčina typu Šaľa-nad-Váhom-a-železnice (podľa deda z otcovej strany pôvodu a zamestnania), a medzi staršími sa hodne používala maďarčina. Hodne sa v rodine rozprávalo aj po nemecky: popri slovenských a maďarských, naše knižnice boli plné nemeckých kníh, lacných románov (Kurz-Mahler) a časopisov (Mode-Blatte, Signal). Naša slovenčina oplývala slovami s nemeckým základom: vycajchnovať, zicherhajcka, bantovať, hexnšus, šporhelt, hajzel, friško, presvuršt, hergot nochamol, cálovať, štopovať, cverna, šnórky, štriknódla, kugluf, krumple, špajza, kýbel, kver, luft, mišung, zupa, firhang, tepich, cvek, šmé, štrumpandle, hózntrógle, šróf, šróbcígel, aj miestne mená ako Cíglfeld, Cukrmandel, Dornkapl, Račiždorf, Kuchajda, Šínvég; pre nás decká boli svatými rôzne názvy vtedajších sladkostí, brauze, kracherla, štolverky… Mnohé z nich boli natoľko zaužívané že sa im bolo ťažké vyhnúť ak človek potreboval napísať niečo spisovného. Češtinu tiež bolo počuť kde-kade, ale jej slová prenikali do hovorovej slovenčiny iba zriedka, s výnimkou oblastí pozdĺž moravských hraníc.

Cestujúc po Slovensku bol som na miestach kde sa buď po slovensky dohovoriť nedalo vôbec, alebo miestna slovenčina bola natoľko odchylná od “mojej” že sa dohovoriť dalo iba s námahou.

Nedá sa nevšimnúť si že v iných krajinách, v ktorých miestnu reč neovládam, sa dá dohovoriť po anglicky. Určite v západnej Európe, ale aj v mnohých iných krajinách sveta. Na Slovensku je zatiaľ angličtina nie príliš rozšírená. Medzi mnohými profesiami je angličtina bežná aj tam kde sa oficiálne nepoužíva, alebo kde je dokonca aj zaznávaná.

Stálo by za úvahu či by sa včlenenie do komunity západnej Európy (a sveta) dalo korunovať zavedením angličtiny na Slovensku ako hlavného jazyka všade kde sa dá: na úradoch, v doprave, v školách od najnižšieho do najvyššieho stupňa. O jednu-dve generácie by sa dalo dosiahnuť že sa aj doma ľudia budú rozprávať buď miestnym nárečím, alebo po anglicky. Čo prevládne nech je ponechané na obyvateľov.

Pridané o pár dní.

Díval som sa na ľudí narodených na území Slovenska, ktorých mená sú vo svete známe: Kempelen, Mikovíny, Bell, Banič, Bahyľ, Murgaš, Stodola, Segner, Petzval, Hatvani, Jedlík, Štefánik. Iste je ich viac, tieto priezviská mi iba uviazli v pamäti. Ich slovenčina – ak ju vôbec ovládali -, nemala na ich prácu žiadny vliv, lebo všetcia pracovali v latinčine, maďarčine, nemčine, francúzštine a angličtine. O ľuďoch pracujúcich po slovensky a súčasne známych vo svete na úrovni tých starších nenachádzam nič.

(78) Pravda pravdúca.

26.09.2023

Vo vzdialenej krajine mi žije vzdialený synovec. S jeho dávno zosnulým otcom, mojim bratancom, sme bývali dobrí kamaráti. Tento synovec, s ktorým som sa nikdy osobne nestretol, ma objavil v korešpondencii jeho otca, našiel ma na internete a už hádam desať rokov si dopisujeme. Spočiatku som mu posielal fotografie a moje spomienky na jeho otca, v posledných rokoch si píšeme o [...]

(77) Rady do života.

25.09.2023

Máme so ženou štyri deti a už aj niekoľko vnúčat. Obaja sme mali dobrú pracovnú kariéru a už sme aj pár rokov na penzii. Obaja sme chodili do škôl v ktorých náboženstvo bývalo jedným z povinných predmetov. Ja osobne som nemal ten predmet bohvieako rád a keď zrazu zmizol mi vôbec nechýbal. Moja Rodina nebola nábožná, do kostola sa chodievalo – ak vôbec – iba [...]

(76) Vďaka.

15.06.2023

Prišiel som na medzinárodné letisko dobrú hodinu pred odletom, preliezol cez všetky prekážky až nakoniec som sa dostal do priestoru na čakanie. Až tam som objavil že moje lietadlo mešká asi dve hodiny… Poprechádzal som sa po hale až napokon som sa posadil na jedno z mála prázdnych miest. Okolo sedeli ľudia z mnohých končín sveta a v rôznych štádiach čakania, od [...]

Francois Fillon

Francúzsky súd potvrdil odsúdenie expremiéra Fillona v kauze sprenevery

24.04.2024 19:16

Sprenevery sa dopustil vytvorením fiktívneho pracovného miesta pre svoju manželku Penelope.

Vakcína / Očkovanie /

WHO: Očkovanie zachránilo za uplynulých 50 rokov najmenej 154 miliónov životov

24.04.2024 19:11

V priemere to za toto obdobie predstavuje šesť zachránených životov za minútu.

zuzana čaputová, spišské podhradie, tragédia, nehoda, autobus

Prezidentka Čaputová si v Starej Ľubovni uctila obete nešťastia z Podhradia

24.04.2024 18:47

V stredu navštívila i obec Zborov v okrese Bardejov.

SR Bratislava RTVS protestný pochod BAX

Progresívci sa pre schválené zmeny v RTVS oblečú do čiernej, avizujú protesty. Podľa SaS urobí vláda z RTVS dezinformačné médium

24.04.2024 17:41

Poslankyňa Zora Jaurová povedala, že upravená verzia zákona je rovnakou hrozbou, ako pôvodná verzia.

karol3

Detstvo.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 83
Celková čítanosť: 351471x
Priemerná čítanosť článkov: 4235x

Autor blogu

Kategórie

Odkazy