Založ si blog

(35) Rodinné fotografie.

Roku 2004 som bol po dlhšom čase v Česku aj na Slovensku, a rozhodol som sa ponavštevovať všetkých našich príbuzných, vrátane aj tých najvzdialenejších.

Prvou z tých, ktorých som navštívil, bola ženina teta žijúca v Chebe. Bývala tam v dvojizbovom byte aj s mužom a bratom. Hneď na začiatku návštevy som s nimi spravil pár fotografií s digitálnou kamerou, tak, ako ma žena požiadala. Naspäť v hoteli som tie fotky presypal do môjho počítača, laptopu.

Na druhý deň som počítač priniesol do tetinho bytu, zapol, a na obrazovke sa objavila prvá fotografia, tety s jej mužom a bratom. Teta, vtedy už vyše 70-ročná, skríkla, nadmieru vzrušená – akoby som ju aj teraz počul: „Ježišmarjá, já tady vypadám hrozně!“; pri ďalšej fotke takisto, pri ďalšej tiež, atď., až do konca. Nepripisoval som tej epizódke vtedy nič.

Po pár dňoch som spal dve-tri noci v byte u mojej sestry v Prahe. Býva tam so svojim mužom, a v blízkom byte býva aj jej dcéra so synom. Hneď prvý deň sme si spravili pár skupinových fotiek a dal som ich do počítača. Na „premietanie“ sa dostavili všetcia. Len čo sa objavila prvá fotografia, sestra vykríkla „Ježišmarjá, vypadám opravdu tak hrózně?!“; jej dcéra poznamenala „Já taky – dá se to vygumovat?“. Dívajúc sa so sestriným mužom a ich vnúčikom na tie fotografie sme sa zhodli že fotky nie sú k tým dvom dievčatám ani lichotivé, ani nelichotivé, proste ich ukazujú aké sú.

O pár dní som spal jednu noc u bratanca v Hradci Královém. Epizóda sa opakovala: len čo sa objavila na obrazovke prvá fotka jeho žena zalamentovala „Jak jen já zde hrozně vypadám…“

To isté sa opakovalo v Bratislave pri návšteve u tety Ruženky, vtedy už vyše 80-ročnej; u mojej sesternice; u kamarátov v Bratislave a v Nitre, a nakoniec u kamarátov ktorí bývajú v ďalekej Tornali. Všade tie ženy videli na fotografiach iba seba, a všetky do jednej boli nespokojné so svojimi výzormi. Žiadna si nevšimla že na fotke sú aj iné osoby, aspoň teda žiadna z nich sa o iných osobách nezmienila.

Teraz trošku inak, ale badám tu akúsi súvislost: po ceste domov som musel pár hodín čakať na letisku v Singapúre. Poprechádzal som sa po kilometer dlhej hale, a usadil sa pred televízorom. Chvíľu som ho nevnímal, ale napokon mi uši zachytili slová „desert fox marshal Rommel“ – ach, dosť už so svetovou vojnou, pomyslel som si… Po chvíli som sa chtiac-nechtiac sústredil. Na obrazovke bol rozhovor s jedným starým manželským párom Arabov, ktorí žili v púšti na akejsi kamenistej vyvýšenine. Ten pár bol jedinými svedkami stretnutia anglických a nemeckých tankov, ktoré sa odohralo v údolí pod ich vyvýšeninou pred nejakými 30 rokmi.

Najprv svedectvo muža, ako som si ho zapamätal: odtiaľ (ukázal rukou doprava) sa v diaľke objavili akési čierne chrobáky, a odtiaľ (ukázal doľava), na nich iné chrobáky strieľali. Hluk to bol strašný, kamene sa nám tu triasli, aj kozy sa tlačili do kúta. Chrobáky, o ktorých sme sa neskôr dozvedeli že to boli tanky, sa k sebe približovali, ale viac som potom nevidel, všetko bolo zakryté prachom a dymom. Keď to stíchlo, a prach a dym sa usadili, som tam našiel rozbité mašiny a veľa mŕtvych cudzincov v podivnom oblečení…

Toľko svedectvo muža.

Svedectvo jeho ženy: začal strašný hluk, bála som sa a utiekla do domu (ktorý zvonka vyzeral ako kopa kamenia, mimochodom); aj v dome som ten hluk počula a zapchala som si uši – nepomáhalo; bolo mi hrozne; nevedela som čo robiť, plakala som; neviem ako dlho ten hluk trval; všade v dome bol prach a dym a smrad; keď to prestalo muž sa tam šiel pozrieť. Bála som sa že sa mu niečo stane, že tu zostanem sama, odhovárala som ho…

Spomenul som si na moje príbuzné a priateľky, a zdalo sa mi že tu vidím akúsi podobnosť: moje dievčatá videli na fotkách iba seba; tento Arab rozprával čo videl, jeho žena rozprávala o tom aký účinok malo na ňu to čo sa dialo pred nimi.

Doma pri predvádzaní fotiek som sa o tomto všetkom zmienil mojej žene. Tá s reakciami našich príbuzných naprosto sympatizovala, a obvinila ma že som zrejme žiadnej z tých žien nedal dosť času na dôkladnú prípravu. Neoponoval som, poznajúc si ženu; iba som si pomyslel že to by som sa asi načakal…

 

(78) Pravda pravdúca.

26.09.2023

Vo vzdialenej krajine mi žije vzdialený synovec. S jeho dávno zosnulým otcom, mojim bratancom, sme bývali dobrí kamaráti. Tento synovec, s ktorým som sa nikdy osobne nestretol, ma objavil v korešpondencii jeho otca, našiel ma na internete a už hádam desať rokov si dopisujeme. Spočiatku som mu posielal fotografie a moje spomienky na jeho otca, v posledných rokoch si píšeme o [...]

(77) Rady do života.

25.09.2023

Máme so ženou štyri deti a už aj niekoľko vnúčat. Obaja sme mali dobrú pracovnú kariéru a už sme aj pár rokov na penzii. Obaja sme chodili do škôl v ktorých náboženstvo bývalo jedným z povinných predmetov. Ja osobne som nemal ten predmet bohvieako rád a keď zrazu zmizol mi vôbec nechýbal. Moja Rodina nebola nábožná, do kostola sa chodievalo – ak vôbec – iba [...]

(76) Vďaka.

15.06.2023

Prišiel som na medzinárodné letisko dobrú hodinu pred odletom, preliezol cez všetky prekážky až nakoniec som sa dostal do priestoru na čakanie. Až tam som objavil že moje lietadlo mešká asi dve hodiny… Poprechádzal som sa po hale až napokon som sa posadil na jedno z mála prázdnych miest. Okolo sedeli ľudia z mnohých končín sveta a v rôznych štádiach čakania, od [...]

Kaczynski lech

Poľská vláda čelí kritike za spochybnenie ruskej stopy v Kaczyňského kauze

19.04.2024 23:16

Letecké nešťastie sa odohralo 10. apríla 2010 pri meste Smolensk na západe Ruska.

Navaľná

Julija Navaľná prevzala nemeckú Cenu za slobodu médií

19.04.2024 21:51

Manželia Navaľní dostali toto ocenenie "za odvahu prejavenú v hnutí odporu a za odvážny a nenásilný boj proti brutálnej diktatúre v Rusku"

súd, manhattan

Pred súdom na Manhattane, kde prebieha proces s Trumpom, sa zapálil muž

19.04.2024 20:37, aktualizované: 22:18

Polícia neskôr oznámila jeho totožnosť. Jeho čin mohol byť motivovaný konšpiračnými teóriami.

Azerbajdžan / Vojak /

Arménsko súhlasilo s vrátením štyroch okupovaných dedín Azerbajdžanu

19.04.2024 20:07

Dohoda sa zrodila na stretnutí, ktoré viedli podpredsedovia vlád oboch krajín.

karol3

Detstvo.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 83
Celková čítanosť: 351155x
Priemerná čítanosť článkov: 4231x

Autor blogu

Kategórie

Odkazy