Založ si blog

(34) Námezdný inžinier (8/8)

(34) Námezdný inžinier (8/8).

Niekedy roku 2004, ponáhľajúc sa k práve oznámenej havárii, havarovala na serpentíne v neďalekých kopcoch sanitka. Posádku tvorili dvaja muži, obaja skúsení medici. V jednej zo zatáčok sa vozidlo rozhodlo ísť rovno, vbehlo do lesa a obaja muži zostali namieste mŕtvi. O krátky čas po tejto nehode sa objavil v kancelárii kde som práve pracoval, hlavný riaditeľ regionálnych sanitiek sprevádzaný pár svojimi pomocníkmi, a požiadal nás o pomoc.

Stephen H. nám na schôdzi predostrel problémy ktoré mali s ich hlavnými vozidlami. Problémy pozostávali z prehrievania motorov a následnej poruche niektorých súčiastok, najmä batérií, alternátorov, a tiež elektronického modulu ktorý ovládal palivovú pumpu. Pomoc si predstavoval vo forme preskúmania prečo sa motory prehrievajú a ako tomu zabrániť. Keď naši vedúci navrhli že vozidlo môžeme podrobiť skúškam v klimatickom tuneli, Stephen nám jedno také vozidlo na druhý deň poslal. Dvaja šoféri-sanitkári, ktorí s tým autom prišli, nám povedali že prehrievanie ani nie je až taký veľký problém; vraj väčším problémom sú batérie, ktoré sa neustále vybíjajú.

Vedením skúšok bol poverený jeden mladý inžinier Steve H., a ja som dostal za úlohu pozrieť sa na elektrický systém.

Auto bolo v tuneli spolu asi 20 hodín, a skúšky dokázali čo bolo očividné od samého začiatku: auto sa prehrievalo lebo vstup do chladiča bol zaprataný všelijakými lampami a sirénami, dokonca aj velkými písmenami GMC. Keď sme ich odstránili motor začal fungovať v normálnom rozmedzí teplôt. Toto je pôvodný stav:GMC FRONT VIEW

Napriek výdatnému prehrievaniu vozidla GMC počas skúšok v tuneli sa nám motor ani raz nezastavil v dôsledku poruchy palivovej pumpy. Rozhodol som sa jej systém preskúmať trochu hlbšie, čo mi trvalo niekoľko dní. Najprv som sa začal zaujímať o dôvody prečo sa batéria vybíjala. Po niekoľkých meraniach sa príčina ukázala: príkon alternátora bol postačujúci iba pre základné vozidlo. Sanitka však má nainštalované množstvo prídavných súčiastok: diaľkové svetlá, svetlá na streche, palubný počítač, rôzne zariadenia v zadnom priestore… Príkon alternátora pre základné vozidlo bol asi 140 Ampérov; pre vozidlo so všetkými pridanými zariadeniami mal byť aspoň 215A.!

Návod ako určiť správny príkon alternátora pre dané použitie je tu   http://cdpl1.blogspot.com.au/2007/05/alternator-in-cars.html

Čo sa tyka palivovej pumpy v tomto vozidle, tá je zapínaná modulom ktorý je namontovaný na motore. Vypnutie palivovej pumpy má za následok temer okamžité zastavenie motora; vozidlo, pohybujúce sa so zastaveným motorom, nemá k dispozícii posilňovanie bŕzd ani riadenia, a je teda ťažko ovládateľné. Možnosť, že palivová pumpa bola nečakane vypnutá, je pravdepodobným vysvetlením havárie o ktorej je zmienka na začiatku tohto článku (oficiálny záver vyšetrovania cituje „chybu posádky“; chyba to, samozrejme, bola, ale iba v tom že posádka neodmietla riadiť vozidlo o ktorom bolo známe že sa mu nečakane zastavuje motor!).

Rozbor elektrického systému modulu ukázal že jeho negatív je zapojený nesprávne, čo umožňovalo prienik vysokých napätí z blízkeho solenoidu do elektronického systému modulu. Ako dôsledok, výstupné diody v module sa vypaľovali, čo prerušovalo prívod prúdu do palivovej pumpy.

Nakoľko šlo o závadu ktorá by vyžadovala zdĺhavé rokovania s výrobcom týchto vozidiel bolo rozhodnuté vyradiť všetky sanitky tohto typu (vyše 400) z vozového parku, a neviem čo sa stalo ďalej – ak vôbec niečo…

Sanitky Ford 350 sa natoľko neprehrievali, ale mali rovnaký elektrický problém ako GMC: slabý alternátor a následné vybíjanie sa batérií.

Po týchto dvoch typoch som dostal za úlohu preskúmať elektrický systém na všetkých asi dvanástich typoch áut ktoré boli v používaní touto regionálnou záchrannou službou. S výnimkou dvoch mali všetky rovnaké problémy: v dôsledku mnohých prídavných elektrických zariadení ich alternátory boli príliš slabé a ich batérie sa vybíjali. Doporučené riešenie pozostávalo z výmeny alternátorov, a zo zosilnenia niektorých káblov medzi alternátorom a batériou.

Výsledky mojich meraní, a doporučené zlepšenia, boli nasledované po dobu niekoľkých mesiacov rôznymi dopytmi z organizácií ktorých sa zmeny dotýkali (výrobcovia automobilov, alternátorov, batérií, atď.), a keď to všetko začalo pomaly utíchať som sa rozhodol že je čas odísť do penzie. Chvíľu som ešte pracoval pre menších výrobcov elektrických zariadení, ale vnúčatá, záhrada okolo domu a život v nej, blízke lesy a golf ma lákali čoraz viac. Čítajúc moje blogy od Detstva, cez Univerzity až po rôzne zamestnania – nemám si na čo sťažovať. Chcel som toho spraviť viac, ale mnohé sa mi nepodarilo, viac pre moju neschopnosť a neznalosť, než nejakým „riadením osudu“. Som vďačný Jej Veličenstvu Pravde za možnosť toto všetko zavesiť do jej pamäti, a spánombohom.

 

(78) Pravda pravdúca.

26.09.2023

Vo vzdialenej krajine mi žije vzdialený synovec. S jeho dávno zosnulým otcom, mojim bratancom, sme bývali dobrí kamaráti. Tento synovec, s ktorým som sa nikdy osobne nestretol, ma objavil v korešpondencii jeho otca, našiel ma na internete a už hádam desať rokov si dopisujeme. Spočiatku som mu posielal fotografie a moje spomienky na jeho otca, v posledných rokoch si píšeme o [...]

(77) Rady do života.

25.09.2023

Máme so ženou štyri deti a už aj niekoľko vnúčat. Obaja sme mali dobrú pracovnú kariéru a už sme aj pár rokov na penzii. Obaja sme chodili do škôl v ktorých náboženstvo bývalo jedným z povinných predmetov. Ja osobne som nemal ten predmet bohvieako rád a keď zrazu zmizol mi vôbec nechýbal. Moja Rodina nebola nábožná, do kostola sa chodievalo – ak vôbec – iba [...]

(76) Vďaka.

15.06.2023

Prišiel som na medzinárodné letisko dobrú hodinu pred odletom, preliezol cez všetky prekážky až nakoniec som sa dostal do priestoru na čakanie. Až tam som objavil že moje lietadlo mešká asi dve hodiny… Poprechádzal som sa po hale až napokon som sa posadil na jedno z mála prázdnych miest. Okolo sedeli ľudia z mnohých končín sveta a v rôznych štádiach čakania, od [...]

Peter Pellegrini

Podpredsedovia alebo Šutaj Eštok. Nový šéf Hlasu bude známy na prelome mája a júna

20.04.2024 13:07, aktualizované: 13:40

Milan Majerský predpokladá, že poslanci KDH zahlasujú za zvolenie súčasného ministra Richarda Rašiho do funkcie predsedu parlamentu.

armáda usa

Americké jadrové zbrane bližšie k Slovensku? Na svojom území ich chce mať aj Poľsko

20.04.2024 12:46

Americké jadrové zbrane sú od novembra 2009 v Belgicku, Nemecku, Taliansku a Holandsku.

univerzita

Mladí Američania páchajú rekordne veľa samovrážd. Nikto presne nevie prečo

20.04.2024 11:28

"Tak veľmi si prajem, aby nám býval dal šancu mu pomôcť," hovorí Katherine Salasová zlomeným hlasom.

Italy Politics

Skrachované vzťahy šéfov vlád. Expremiér Babiš nie je jediný. Talianska líderka odkopla muža, keď sa zaliečal inej žene

20.04.2024 10:49

Rozvodom sa skončilo manželstvo už viacerých niekdajších predsedov vlád Českej republiky. A ktoré rozchody známych politikov vlani zvlášť rezonovali?

karol3

Detstvo.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 83
Celková čítanosť: 351176x
Priemerná čítanosť článkov: 4231x

Autor blogu

Kategórie

Odkazy