Založ si blog

(34) Námezdný inžinier (8/8)

(34) Námezdný inžinier (8/8).

Niekedy roku 2004, ponáhľajúc sa k práve oznámenej havárii, havarovala na serpentíne v neďalekých kopcoch sanitka. Posádku tvorili dvaja muži, obaja skúsení medici. V jednej zo zatáčok sa vozidlo rozhodlo ísť rovno, vbehlo do lesa a obaja muži zostali namieste mŕtvi. O krátky čas po tejto nehode sa objavil v kancelárii kde som práve pracoval, hlavný riaditeľ regionálnych sanitiek sprevádzaný pár svojimi pomocníkmi, a požiadal nás o pomoc.

Stephen H. nám na schôdzi predostrel problémy ktoré mali s ich hlavnými vozidlami. Problémy pozostávali z prehrievania motorov a následnej poruche niektorých súčiastok, najmä batérií, alternátorov, a tiež elektronického modulu ktorý ovládal palivovú pumpu. Pomoc si predstavoval vo forme preskúmania prečo sa motory prehrievajú a ako tomu zabrániť. Keď naši vedúci navrhli že vozidlo môžeme podrobiť skúškam v klimatickom tuneli, Stephen nám jedno také vozidlo na druhý deň poslal. Dvaja šoféri-sanitkári, ktorí s tým autom prišli, nám povedali že prehrievanie ani nie je až taký veľký problém; vraj väčším problémom sú batérie, ktoré sa neustále vybíjajú.

Vedením skúšok bol poverený jeden mladý inžinier Steve H., a ja som dostal za úlohu pozrieť sa na elektrický systém.

Auto bolo v tuneli spolu asi 20 hodín, a skúšky dokázali čo bolo očividné od samého začiatku: auto sa prehrievalo lebo vstup do chladiča bol zaprataný všelijakými lampami a sirénami, dokonca aj velkými písmenami GMC. Keď sme ich odstránili motor začal fungovať v normálnom rozmedzí teplôt. Toto je pôvodný stav:GMC FRONT VIEW

Napriek výdatnému prehrievaniu vozidla GMC počas skúšok v tuneli sa nám motor ani raz nezastavil v dôsledku poruchy palivovej pumpy. Rozhodol som sa jej systém preskúmať trochu hlbšie, čo mi trvalo niekoľko dní. Najprv som sa začal zaujímať o dôvody prečo sa batéria vybíjala. Po niekoľkých meraniach sa príčina ukázala: príkon alternátora bol postačujúci iba pre základné vozidlo. Sanitka však má nainštalované množstvo prídavných súčiastok: diaľkové svetlá, svetlá na streche, palubný počítač, rôzne zariadenia v zadnom priestore… Príkon alternátora pre základné vozidlo bol asi 140 Ampérov; pre vozidlo so všetkými pridanými zariadeniami mal byť aspoň 215A.!

Návod ako určiť správny príkon alternátora pre dané použitie je tu   http://cdpl1.blogspot.com.au/2007/05/alternator-in-cars.html

Čo sa tyka palivovej pumpy v tomto vozidle, tá je zapínaná modulom ktorý je namontovaný na motore. Vypnutie palivovej pumpy má za následok temer okamžité zastavenie motora; vozidlo, pohybujúce sa so zastaveným motorom, nemá k dispozícii posilňovanie bŕzd ani riadenia, a je teda ťažko ovládateľné. Možnosť, že palivová pumpa bola nečakane vypnutá, je pravdepodobným vysvetlením havárie o ktorej je zmienka na začiatku tohto článku (oficiálny záver vyšetrovania cituje „chybu posádky“; chyba to, samozrejme, bola, ale iba v tom že posádka neodmietla riadiť vozidlo o ktorom bolo známe že sa mu nečakane zastavuje motor!).

Rozbor elektrického systému modulu ukázal že jeho negatív je zapojený nesprávne, čo umožňovalo prienik vysokých napätí z blízkeho solenoidu do elektronického systému modulu. Ako dôsledok, výstupné diody v module sa vypaľovali, čo prerušovalo prívod prúdu do palivovej pumpy.

Nakoľko šlo o závadu ktorá by vyžadovala zdĺhavé rokovania s výrobcom týchto vozidiel bolo rozhodnuté vyradiť všetky sanitky tohto typu (vyše 400) z vozového parku, a neviem čo sa stalo ďalej – ak vôbec niečo…

Sanitky Ford 350 sa natoľko neprehrievali, ale mali rovnaký elektrický problém ako GMC: slabý alternátor a následné vybíjanie sa batérií.

Po týchto dvoch typoch som dostal za úlohu preskúmať elektrický systém na všetkých asi dvanástich typoch áut ktoré boli v používaní touto regionálnou záchrannou službou. S výnimkou dvoch mali všetky rovnaké problémy: v dôsledku mnohých prídavných elektrických zariadení ich alternátory boli príliš slabé a ich batérie sa vybíjali. Doporučené riešenie pozostávalo z výmeny alternátorov, a zo zosilnenia niektorých káblov medzi alternátorom a batériou.

Výsledky mojich meraní, a doporučené zlepšenia, boli nasledované po dobu niekoľkých mesiacov rôznymi dopytmi z organizácií ktorých sa zmeny dotýkali (výrobcovia automobilov, alternátorov, batérií, atď.), a keď to všetko začalo pomaly utíchať som sa rozhodol že je čas odísť do penzie. Chvíľu som ešte pracoval pre menších výrobcov elektrických zariadení, ale vnúčatá, záhrada okolo domu a život v nej, blízke lesy a golf ma lákali čoraz viac. Čítajúc moje blogy od Detstva, cez Univerzity až po rôzne zamestnania – nemám si na čo sťažovať. Chcel som toho spraviť viac, ale mnohé sa mi nepodarilo, viac pre moju neschopnosť a neznalosť, než nejakým „riadením osudu“. Som vďačný Jej Veličenstvu Pravde za možnosť toto všetko zavesiť do jej pamäti, a spánombohom.

 

(61) Mary Ann.

14.10.2016

V rokoch môjho dospievania sa vtedajšia vláda zabávala školskými reformami, v dôsledku ktorých som navštevoval niekoľko škôl. Akademicky aj spoločensky z nich najnižšia bola jedna do ktorej viac »

(60) Rok 1968.

21.08.2016

O roku 1968 som nenašiel v dnešných novinach nič a tak prikladám svoju spomienku na dva príchody Rusov do Bratislavy. Roku 1945. ... Na druhý deň po odchode posledných Nemcov sme s dedom boli viac »

(58) Vlasta.

01.05.2016

Obsah vygumovaný, bol trochu nadmieru osobný.

Lomnický štít, lanovka, Vysoké Tatry

Na Lomnickom štíte zaznamenali najsilnejší náraz vetra od roku 1951

24.02.2017 17:27

Meteorológovia na Lomnickom štíte zaznamenali najsilnejší náraz vetra minimálne od roku 1951. Namerali pritom náraz vetra 222 kilometrov za hodinu.

Richard Sulík

Výnimka ani na diaľnice. Sulík odmietol zmenu dlhovej brzdy

24.02.2017 16:25

Minister financií Peter Kažimír u liberálov so snahou dohodnúť sa na investičnej výnimke z dlhovej brzdy nepochodil.

migranti

Člen CDU: Pusťme do Nemecka viac migrantiek, prevaha mužov škodí

24.02.2017 16:22

Uprednostniť medzi migrantmi prijímanými v Nemecku ženy navrhol poslanec vládnej Kresťanskodemokratickej únie (CDU) Kai Wegner.

Europol, Holandsko

V Európe za rok identifikovali viac ako 17-tisíc prevádzačov

24.02.2017 16:06

Európskemu centru proti pašovaniu migrantov (EMSC) sa za rok existencie podarilo identifikovať približne 17 400 prevádzačov ľudí.

karol3

Detstvo.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 61
Celková čítanosť: 139004x
Priemerná čítanosť článkov: 2279x

Autor blogu

Kategórie

Odkazy