Založ si blog

(22) Čo robí konštruktér

(22) Čo robí konštruktér (2/6).

Medzi elektrickými inžiniermi som mal priateľa. Spoznali sme sa mimo práce, on hrával tenis v rovnakej súťaži, a raz-dva razy sme aj hrali proti sebe. Keď sme napokon naďabili na seba v práci iba sme sa jeden na druhého zaškerili. Sekcia elektrických inžinierov bola od môjho stola iba o dva stoly ďalej. Inžinierov tam bolo asi 5: rádiový inžinier, vypínačový, prístrojový, lampový a “makarónový”. Tým makarónovým bol náhodou práve tento môj priateľ.

Pred tým než sa stal elektrickým inžinierom bol inžinierom pre sedadlá. Predchádzajúci elektrický inžinier, ktorý mal na starosti kabeláž, zomrel, a môjho priateľa preradili na jeho miesto. On, tak ako ja nedávno s elektrickými výkresmi, nemal s elektrinou nic spoločného. Proste bol preradený zo sedadiel na elektrické dróty. Nebol ani inžinierom, nemal univerzitný diplom, na sedadlá sa akosi vypracoval z kresliča. Na rozdiel odo mňa, on sa o elektrinu nezaujímal, mal rád svoje sedadlá. Svoju prácu si robil tak ako som to zhruba popísal vyššie, ako to bolo v GM tradíciou. V mojich očiach však elektrina znamenala niečo viac než prosté umiestňovanie drótov v autách. Na druhej strane sa však musím priznať že ja sám som toho o elektrine nevedel veľa. Za mladi som zmontoval dve kryštalové rádiá, mal som stavebnicu Stabil kde bolo pár elektrických motorčekov, dva roky som pracoval ako elektrický mechanik na prúdových stíhačkách, a mal som prsty v projektovaní inštalácie radaru, pozri   http://karol3.blog.pravda.sk/2011/04/20/12-riadenie-letovej-prevadzky-cast-4/

Zaumienil som si že sa na elektrinu pozriem trochu dôkladnejšie. V kníhkupectve som našiel príručku pre elektrických mechanikov v americkom námorníctve, a tú som si preštudoval od začiatku až do konca (s výnimkou popisu lodných zariadení). Svoje novozískané poznatky som začal uplatňovať v skúmaní elektrického systému v autách na ktorých som pracoval – a začal som objavovať zaujímavé veci!

V učebnici som znovuobjavil základné elektrické poučky a zákony, ako napr. Ohmov zákon, Kirchhoffov zákon, tiež vedomosti o konštrukcii batérií, alternátorov, elektrických motorov a pod. Začal som sa dozvedať ktorý z inžinierov v elektrickej sekcii má tieto veci na starosti – žiadny! Napríklad batérie a alternátory mal na starosti motorár, ale ten sa zaujímal iba o ich tvar, veľkosť, váhu a spôsob uchytenia na motore a v jeho okolí; prístrojár sa zaujímal o prístroje, kabelážový iba o káble, atď. Žiadny z nich nemal na starosti povedzme elektrické parametre batérie a alternátora. Keď sa napr. alternátory na nových autách začali spaľovať, GM obvinilo dodávateľa alternátorov. Ak dodávateľ doporučil alternátor s vyšším výkonom GM doporučenie prijal a do áut sa začali montovať väčšie alternátory; vyšší výkon alternátorov viedol k prehrievaniu priľahlej kabeláže a tak po čase sa priemer káblov trochu zväčšil. Ak sa napr. začala vypaľovať jedna poistka, bola nahradená poistkou väčšou. Nikto sa nezaujímal prečo sa vlastne tá poistka vypaľuje; nikto tiež neprišiel na to že väčšia poistka potrebuje väčšiu priľahlú kabeláž; pôvodná menšia kabeláž sa následne začala prehrievať. Tak to bolo so všetkými elektrickými súčiastkami. Stále súc iba konštruktér v mechanickej sekcii začal som si potajme robiť elektrické výpočty skutočných situácií ako sa vyskytovali v autách na ktorých som pracoval. Mnou vypočítané parametre sa často – ak nie vždy – líšili od skutočnosti.

K výpočtom som používal elektrický systém auta LH Torana, pre ktoré som pár mesiacov predtým pripravil výkresy pre kabeláž v priestore motora:

Toto auto malo niekoľko variantov. Základný model mal štvorvalcový karburátorový motor s objemom 1900ccm a štvorstupňovú manuálnu prevodovku; k dispozícii bola aj trojstupňová automatická prevodovka. Vyšší model mal šesťvalcový motor, najvyšší (na obrázku) osemvalcový s objemom 5000ccm.

(61) Mary Ann.

14.10.2016

V rokoch môjho dospievania sa vtedajšia vláda zabávala školskými reformami, v dôsledku ktorých som navštevoval niekoľko škôl. Akademicky aj spoločensky z nich najnižšia bola jedna do ktorej viac »

(60) Rok 1968.

21.08.2016

O roku 1968 som nenašiel v dnešných novinach nič a tak prikladám svoju spomienku na dva príchody Rusov do Bratislavy. Roku 1945. ... Na druhý deň po odchode posledných Nemcov sme s dedom boli viac »

(58) Vlasta.

01.05.2016

Obsah vygumovaný, bol trochu nadmieru osobný.

Lomnický štít, lanovka, Vysoké Tatry

Na Lomnickom štíte zaznamenali najsilnejší náraz vetra od roku 1951

24.02.2017 17:27

Meteorológovia na Lomnickom štíte zaznamenali najsilnejší náraz vetra minimálne od roku 1951. Namerali pritom náraz vetra 222 kilometrov za hodinu.

Richard Sulík

Výnimka ani na diaľnice. Sulík odmietol zmenu dlhovej brzdy

24.02.2017 16:25

Minister financií Peter Kažimír u liberálov so snahou dohodnúť sa na investičnej výnimke z dlhovej brzdy nepochodil.

migranti

Člen CDU: Pusťme do Nemecka viac migrantiek, prevaha mužov škodí

24.02.2017 16:22

Uprednostniť medzi migrantmi prijímanými v Nemecku ženy navrhol poslanec vládnej Kresťanskodemokratickej únie (CDU) Kai Wegner.

Europol, Holandsko

V Európe za rok identifikovali viac ako 17-tisíc prevádzačov

24.02.2017 16:06

Európskemu centru proti pašovaniu migrantov (EMSC) sa za rok existencie podarilo identifikovať približne 17 400 prevádzačov ľudí.

karol3

Detstvo.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 61
Celková čítanosť: 139032x
Priemerná čítanosť článkov: 2279x

Autor blogu

Kategórie

Odkazy