Založ si blog

(22) Čo robí konštruktér

(22) Čo robí konštruktér (2/6).

Medzi elektrickými inžiniermi som mal priateľa. Spoznali sme sa mimo práce, on hrával tenis v rovnakej súťaži, a raz-dva razy sme aj hrali proti sebe. Keď sme napokon naďabili na seba v práci iba sme sa jeden na druhého zaškerili. Sekcia elektrických inžinierov bola od môjho stola iba o dva stoly ďalej. Inžinierov tam bolo asi 5: rádiový inžinier, vypínačový, prístrojový, lampový a “makarónový”. Tým makarónovým bol náhodou práve tento môj priateľ.

Pred tým než sa stal elektrickým inžinierom bol inžinierom pre sedadlá. Predchádzajúci elektrický inžinier, ktorý mal na starosti kabeláž, zomrel, a môjho priateľa preradili na jeho miesto. On, tak ako ja nedávno s elektrickými výkresmi, nemal s elektrinou nic spoločného. Proste bol preradený zo sedadiel na elektrické dróty. Nebol ani inžinierom, nemal univerzitný diplom, na sedadlá sa akosi vypracoval z kresliča. Na rozdiel odo mňa, on sa o elektrinu nezaujímal, mal rád svoje sedadlá. Svoju prácu si robil tak ako som to zhruba popísal vyššie, ako to bolo v GM tradíciou. V mojich očiach však elektrina znamenala niečo viac než prosté umiestňovanie drótov v autách. Na druhej strane sa však musím priznať že ja sám som toho o elektrine nevedel veľa. Za mladi som zmontoval dve kryštalové rádiá, mal som stavebnicu Stabil kde bolo pár elektrických motorčekov, dva roky som pracoval ako elektrický mechanik na prúdových stíhačkách, a mal som prsty v projektovaní inštalácie radaru, pozri   http://karol3.blog.pravda.sk/2011/04/20/12-riadenie-letovej-prevadzky-cast-4/

Zaumienil som si že sa na elektrinu pozriem trochu dôkladnejšie. V kníhkupectve som našiel príručku pre elektrických mechanikov v americkom námorníctve, a tú som si preštudoval od začiatku až do konca (s výnimkou popisu lodných zariadení). Svoje novozískané poznatky som začal uplatňovať v skúmaní elektrického systému v autách na ktorých som pracoval – a začal som objavovať zaujímavé veci!

V učebnici som znovuobjavil základné elektrické poučky a zákony, ako napr. Ohmov zákon, Kirchhoffov zákon, tiež vedomosti o konštrukcii batérií, alternátorov, elektrických motorov a pod. Začal som sa dozvedať ktorý z inžinierov v elektrickej sekcii má tieto veci na starosti – žiadny! Napríklad batérie a alternátory mal na starosti motorár, ale ten sa zaujímal iba o ich tvar, veľkosť, váhu a spôsob uchytenia na motore a v jeho okolí; prístrojár sa zaujímal o prístroje, kabelážový iba o káble, atď. Žiadny z nich nemal na starosti povedzme elektrické parametre batérie a alternátora. Keď sa napr. alternátory na nových autách začali spaľovať, GM obvinilo dodávateľa alternátorov. Ak dodávateľ doporučil alternátor s vyšším výkonom GM doporučenie prijal a do áut sa začali montovať väčšie alternátory; vyšší výkon alternátorov viedol k prehrievaniu priľahlej kabeláže a tak po čase sa priemer káblov trochu zväčšil. Ak sa napr. začala vypaľovať jedna poistka, bola nahradená poistkou väčšou. Nikto sa nezaujímal prečo sa vlastne tá poistka vypaľuje; nikto tiež neprišiel na to že väčšia poistka potrebuje väčšiu priľahlú kabeláž; pôvodná menšia kabeláž sa následne začala prehrievať. Tak to bolo so všetkými elektrickými súčiastkami. Stále súc iba konštruktér v mechanickej sekcii začal som si potajme robiť elektrické výpočty skutočných situácií ako sa vyskytovali v autách na ktorých som pracoval. Mnou vypočítané parametre sa často – ak nie vždy – líšili od skutočnosti.

K výpočtom som používal elektrický systém auta LH Torana, pre ktoré som pár mesiacov predtým pripravil výkresy pre kabeláž v priestore motora:

Toto auto malo niekoľko variantov. Základný model mal štvorvalcový karburátorový motor s objemom 1900ccm a štvorstupňovú manuálnu prevodovku; k dispozícii bola aj trojstupňová automatická prevodovka. Vyšší model mal šesťvalcový motor, najvyšší (na obrázku) osemvalcový s objemom 5000ccm.

(63) Pobyt v nemocnici.

19.07.2017

Text listu ktorý som poslal pár kamarátom koncom januaara 2017: “Milí …………….., už som druhý deň doma zo špitálu (Austin, v štvrti Heidelberg, Melbourne). Dostal som päťnásobnú viac »

(61) Mary Ann.

14.10.2016

V rokoch môjho dospievania sa vtedajšia vláda zabávala školskými reformami, v dôsledku ktorých som navštevoval niekoľko škôl. Akademicky aj spoločensky z nich najnižšia bola jedna do ktorej viac »

(60) Rok 1968.

21.08.2016

O roku 1968 som nenašiel v dnešných novinach nič a tak prikladám svoju spomienku na dva príchody Rusov do Bratislavy. Roku 1945. ... Na druhý deň po odchode posledných Nemcov sme s dedom boli viac »

Fico, Tusk,  Juncker

Slovensko si vynútilo západnú kolu a sušienky

20.09.2017 07:00

Kritika Slovenska a ďalších krajín strednej Európy na dvojakú kvalitu potravín začína prinášať prvé zmeny.

Mexiko, zemetrasenie,

VIDEO: Zemetrasenie v Mexiku strhávalo domy. Vyžiadalo si najmenej 150 obetí

19.09.2017 22:38, aktualizované: 20.09.2017 06:25

Zemetrasenie udrelo presne v deň, keď si krajina pripomínala ničivé zemetrasenie s magnitúdou 8,1, ktoré v roku 1985 pripravilo o život minimálne päťtisíc ľudí.

Nemecko, diaľnica, mýto, auto, autá, diaľnice

Vo Frankfurte našli bombu z vojny, zatvoria letisko aj diaľnicu

19.09.2017 21:54

Nevybuchnutú bombu našli robotníci pri výkopových prácach spojených s výstavbou novej podzemnej dráhy vedúcej na letisko.

hrivna, Ukrajina, Kyjev

Ukrajina oznámila návrat na medzinárodné finančné trhy

19.09.2017 21:41

Ukrajina plánuje budúci pondelok vydať dlhopisy s 15-ročnou splatnosťou s ročným úrokom 7,375 percenta.

karol3

Detstvo.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 62
Celková čítanosť: 157437x
Priemerná čítanosť článkov: 2539x

Autor blogu

Kategórie

Odkazy