Založ si blog

(12) Riadenie letovej prevádzky (časť 4).

Pár slov o radare.

V našej kancelárii bola aj obrazovka primárneho radaru*. Vlnové dĺžky na ktorých tento radar pracoval mali podobné vlastnosti ako vlnové dĺžky našich vysielačov a prijímačov. Dôsledkom bolo že lietadlá v malých výškach (medzi 1200 až 1800 metrami), bolo vidieť iba do vzdialenosti 40 až 150 kilometrov of Bratislavy, a letecké taxíky vôbec.. Radar mal maximálny dosah 400km, ale, takisto ako v prípade vysielačov a prijímačov, jeho anténa bola umiestnená na letisku Bratislava-Ivanka, kde hornatý terén a zakrivenie zeme tento dosah obmedzovali. Vzhľadom na tieto okolnosti, ako aj na problémy s komunikáciou medzi lietadlami a zemou, sa tento radar vôbec nepoužíval, hoci bol temer stále k dispozícii.

Zaujímavé bolo na ňom pozorovať oblačnosť. Na obrazovke bolo vidieť najmä dažďové a búrkové mraky, teda také, ktoré boli plné vody v rôznych skupenstvách. Často bolo vidieť studené fronty ako sa približujú (zvyčajne od západu), formujú, a prechádzajú ponad územím Slovenska. Dnes to môže vidieť každý kto má prístup k internetu; roku 1961 to bola novinka dostupná iba nám niekoľkým. Zaujímavé bolo ako často sa skutočná poloha oblačnosti a rýchlosť postupu líšila od meteorologických predpovedí poskytovaných nám, aj lietadlám, v pravidelných intervaloch. Tieto predpovede boli spracované na základe pozemných pozorovaní, a zvyčajne boli aj niekoľko hodín za skutočnou situáciou, ako sme ju mohli na tom radare pozorovať.

Veľakrát som pozýval meteorológov, ktorých kancelária bola v tej istej budove ako naša, aby sa prišli pozrieť – všetcia odmietali**. Žiadny z nich neprišiel ani raz, až, po niekoľkých rokoch, jeden z nich prišiel! Bol to práve novopečený RnDr Dušan Podhorský, a ten prišiel, a dokonca prejavil záujem!! Táto návšteva mala v konečných dôsledkoch ďalekosiahly význam pre zlepšenie rádiokomunikácie a radarového pokrytia nad územím Slovenska, a nie iba pre potreby riadenia leteckej prevádzky, ale aj pre potreby Hydrometeorologického ústavu. To sme však ani jeden z nás dvoch vtedy netušili.

Začali sme sa s Dušanom baviť o mrakoch a o meteorológii. Ja som mu hovoril čo som o tom vedel z hľadiska pilóta a leteckého kontrolóra, a tiež o mojich skúsenostiach z už niekoľkoročného pozorovania oblačnosti na radare; on si moje informácie triedil podľa jeho meteorologických znalostí. Tiež som ho oboznámil o mojich problémoch s našim vedením, kde moje snahy o zlepšenia narážali na naprostý nezáujem, až odpor. No a pomohlo nám tornádo (viď nasledujúcu kapitolu).

Tornádo vtedy vyvrátilo stromy na asi 100×300 metrovom páse asi kilometer nad Račou (východná časť Bratislavy), a Dušan ma požiadal aby som ho tam zaviedol aby si mohol spraviť pár fotografií. Šli sme tam, fotografie si spravil, a pri tej príležitosti som ho zaviedol na „môj” kopec (viď nasledujúcu kapitolu), ktorý bol o pár kilometrov ďalej. Tam som sa mu zdôveril o všetkom na čom som v záujme zlepšenia Oblastnej rádiokomunikácie a radarového pokrytia pracoval. On sa zmienil že pre jeho Hydrometeorologický ústav by sa taký nejaký radar možno tiež hodil, a – zatiaľ o tom nevediac – to bol začiatok jeho kariéry ako priekopníka použitia radaru pre potreby meteorológie.

Epilog epizódky.

Roku 2014 som naďabil na Dušanov článok “Využitie leteckých radarov pre meteorologicke účely”, publikovaný krátko po našich výletoch. Posledný odstavec v článku zneje:  “Záverom ďakujem ….. všetkým dispečerom a pracovníkom Technickeho sálu Správy dopravných letísk, Bratislava – letisko Ivánka za ochotu a porozumenie”.

* Primárny radar: vysiela rádiové vlny, ktoré sa odrážajú od prekážok (vrchy, oblačnosť, lietadlá) a odrazené vlny sa zachytávajú na anténe pre spracovanie a zobrazenie na obrazovke;

** Z tých čo najviac odmietali mi v pamati uviazli iba dve mená – Popálený a Forgáč. Ten prvý z nich mi moje návrhy vyvracal odbornými výkladmi o nemožnosti zlepšiť pozemné pozorovania akýmisi leteckými fantasmagóriami; ten druhý ma iba blahosklonne počúval, ale reagoval iba škádlivo, asi ako keď sa dospelý baví s malým deckom. Bol tam aj jeden mladý, asi 30-ročný. Ten mi priamo povedal že on nestrká svoj rypák do riadenia letovej prevádzky, a tak aby som si ja svoj rypák nechal pre seba…

 

Snahy o zlepšenie rádiového spojenia.

Začal som kampaň o premiestnenie rádiových zariadení (vysielačov, prijímačov a radaru) niekam na kopec. S pomocou aeroklubových lietadiel som preskúmal hádam celé územie Slovenska až niekam po čiaru Prešov-Michaľany v malých a stredných výškach, zaznamenávajúc dosah a pokrytie oblastných aj letiskových vysielačov.

Jediné lietadlo vo vajnorskom aeroklube na ktorom sa vtedy dali naladiť letecké rádiové frekvencie bol Meta-Sokol. Jeho rádiový prijímač bol dosť nízkej kvality a moje záznamy obsahovali značné množstvo otáznikov. Taktiež, nemohol som lietať kedy a kam sa mi len zachcelo, tiež občas práve to lietadlo nebolo k dispozícii; obvykle som letel buď so žiakom na nejaký navigačný alebo preškoľovací let, alebo som niekoho niekam viezol. Spomínam na jeden taký let, kedy som preskúšaval Paľa Veslára z navigácie zo Senice kamsi do stredného Slovenska a naspäť: práve vtedy sa mi podarilo doplniť posledné prázdne kúty v mojej mape rádiových spojení.

Po asi dvoch rokoch som sa sústredil na dva vrcholce v Malých Karpatoch v blízkosti Bratislavy, zvané Malý a Veľký Javorník. Tie neboli najvýhodnejšie z hľadiska dosahu (radšej by som mal napríklad Inovec blízko Trenčína), boli však výhodné z praktického hľadiska. A najmä preto že som mal k nim blízko a mohol som sa im venovať podrobnejšie (býval som vtedy v Rači). Pár razy som si načierno „požičal” gazika (terénne vozidlo) od kamarátov z letiska na Ivanke. Toto vozidlo malo nainštalovaný malý vysielač/prijímač značky PYE, pracujúci na VHF frekvenciach, pre spojenie s lietadlami na letištnej ploche. S týmto vysielačom, z „mojich” dvoch vrcholcov, som bol schopný sa spojiť s lietadlami v nízkych hladinách (1500mnm) z Bratislavy až temer po Košice (300km ďaleko), naprosto jasne a čisto!

Pre porovnanie, v tých istých výškach naše oficiálne, – a ďaleko výkonnejšie -, zariadenia nesiahali hádam ani po Sliač, ktorý sa nachádza asi v polovičke tej vzdialenosti… Na moje prekvapenie naši vedúci nemali o takéto informácie ani najmenší záujem. Niekoľko ráz som bol pozvaný do kancelárie miestnej ŠtB (Štátnej Bezpečnosti), kde mi bolo pohrozené sankciami ak neprestanem „buntošiť” proti vedeniu!!! Často som ani nevedel odkiaľ sa informácie o mne do rúk ŠtB dostávajú. O veľa rokov neskôr som objavil s pomocou Cibulkových zoznamov že koľko mojich spolupracovníkov a priateľov na Oblasti aj v aeroklube, boli či už Dôverníkmi, alebo priamo Agentami ŠtB.

„Buntošiť” som však neprestal, iba som začal pracovať trochu tichšie. Z toho dôvodu som sa ani nikdy neodvážil priamo zdôveriť mojim kolegom v práci, ani našim pražským kolegom, ktorí iste mali problémy podobné našim (v Jindrovi Černohorskom však mali nepomerne obratnejšieho šéfa než my, a tiež boli bližšie k sídlu moci).

 

(63) Pobyt v nemocnici.

19.07.2017

Text listu ktorý som poslal pár kamarátom koncom januaara 2017: “Milí …………….., už som druhý deň doma zo špitálu (Austin, v štvrti Heidelberg, Melbourne). Dostal som päťnásobnú viac »

(61) Mary Ann.

14.10.2016

V rokoch môjho dospievania sa vtedajšia vláda zabávala školskými reformami, v dôsledku ktorých som navštevoval niekoľko škôl. Akademicky aj spoločensky z nich najnižšia bola jedna do ktorej viac »

(60) Rok 1968.

21.08.2016

O roku 1968 som nenašiel v dnešných novinach nič a tak prikladám svoju spomienku na dva príchody Rusov do Bratislavy. Roku 1945. ... Na druhý deň po odchode posledných Nemcov sme s dedom boli viac »

Fico, Tusk,  Juncker

Slovensko si vynútilo západnú kolu a sušienky

20.09.2017 07:00

Kritika Slovenska a ďalších krajín strednej Európy na dvojakú kvalitu potravín začína prinášať prvé zmeny.

Mexiko, zemetrasenie,

VIDEO: Zemetrasenie v Mexiku strhávalo domy. Vyžiadalo si najmenej 150 obetí

19.09.2017 22:38, aktualizované: 20.09.2017 06:25

Zemetrasenie udrelo presne v deň, keď si krajina pripomínala ničivé zemetrasenie s magnitúdou 8,1, ktoré v roku 1985 pripravilo o život minimálne päťtisíc ľudí.

Nemecko, diaľnica, mýto, auto, autá, diaľnice

Vo Frankfurte našli bombu z vojny, zatvoria letisko aj diaľnicu

19.09.2017 21:54

Nevybuchnutú bombu našli robotníci pri výkopových prácach spojených s výstavbou novej podzemnej dráhy vedúcej na letisko.

hrivna, Ukrajina, Kyjev

Ukrajina oznámila návrat na medzinárodné finančné trhy

19.09.2017 21:41

Ukrajina plánuje budúci pondelok vydať dlhopisy s 15-ročnou splatnosťou s ročným úrokom 7,375 percenta.

karol3

Detstvo.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 62
Celková čítanosť: 157435x
Priemerná čítanosť článkov: 2539x

Autor blogu

Kategórie

Odkazy